Black Hawk Down 4k Blu-Ray anmeldelse Black Hawk Down 4k Blu-Ray anmeldelse
UHD 4K Blu-ray anmeldelse Dansk udgivelse:¬†19/08-2019 ‚ÄėBlack Hawk Down‚Äô. 2001, 2h 30m, Ridley Scott Josh Hartnett, Eric Bana, Ewen McGregor, Tom Sizemore, William Fichtner,... Black Hawk Down 4k Blu-Ray anmeldelse

UHD 4K Blu-ray anmeldelse

Dansk udgivelse: 19/08-2019

‚ÄėBlack Hawk Down‚Äô. 2001, 2h 30m, Ridley Scott

Josh Hartnett, Eric Bana, Ewen McGregor, Tom Sizemore, William Fichtner, Sam Shepard, Ewen Bremner

‚ÄúBaseret p√• en sand begivenhed‚ÄĚ

Den 3. Oktober 1993 bliver hundred amerikanske rangers droppet af i hjertet af Mogadishu, Afrika. Hvad der skulle have forestillet en simpel og enkelt mission om at finde og tage to h√łjt profileret krigsterrorister til fange, endte i stedet i komplet blodrus og tragedie. To Black Hawk-helikoptere skydes ned og tilstr√łmmende soldater fanges i krydsilden mellem¬†hundredvis af militia. Missionen √¶ndrer sig drastisk og hvad der blot skulle have taget under en time at fuldf√łre, vil vise sig at str√¶kke sig over adskillige dage.

I 2001 formidlede Ridley Scott velsagtens en af sine siden da st√łrste perler. Krigsdramaet ‚ÄúBlack Hawk Down‚ÄĚ som den dag idag stadig st√•r knivskarp, autentisk, hjertesk√¶rende og fuld af blod. Ikke mindst i 4K versionen af filmen der for nyligt blev udgivet, med over 20 minutters ekstra spilletid, der kun tilf√łjer flere lag oven i et allerede helst√łbt mesterv√¶rk.¬†Hvorfor laves disse film dog ikke l√¶ngere?¬†

‚ÄúBlack Hawk Down‚ÄĚ spilder ingen tid og i l√łbet af en kort introduktion af vores milit√¶re hovedpersoner, udforsker handlingen et konstant kapl√łb med tiden om at redde alle de soldater som forbliver tilbage i h√•bet om at h√•ndtere et krigsinferno, der har taget overh√•nd og som er ude af kontrol. Pludselig bliver missionen at f√• tropperne bag fjendens linje tilbage i live og behold. ‚ÄúLeave no man behind‚ÄĚ siger den amerikanske General Garrison (Sam Shepard) flere gange undervejs, og det g√•r hurtigt hen og bliver filmens evindelige parole.

Som f√łlge af de nedskudte kamphelikoptere stiger intensiteten gradvist, og som tilskuer befinder man sig i et panisk bybillede hvor skuddene flyver om √łrene for hvert et gadehj√łrne der skal krydses for at komme til n√¶ste destination. ‚ÄúBlack Hawk Down‚ÄĚ fokuserer udelukkende p√• broderskabet mellem disse rangers, hvor manden ved siden af opvejer for livet selv. Det er denne √•ndsf√¶lle der forbliver det store hjerte i filmen som underst√łttes igennem trov√¶rdige kulisser, hvor de 18-√•rige praktiske effekter stadig st√•r som en bedrift, selv film den dag idag ikke kan overg√•.

Josh Hartnett spiller en af sine livs roller som sergenten Eversmann, der desv√¶rre ikke f√•r den samme opm√¶rksomhed som i fordumstid. Han er helt igennem glimrende som den pludselige indsatsleder der sendes ind med sit hold af n√¶re venner og r√łdder, hvor hans evner som urutineret √łverst ledende kommer i styrkdykkende omsving med et nervepirrende pres fra kommandoen for oven og det st√łrste dilemma bliver √łjeblikkeligt hvorvidt han kan f√• sin deling hjem i live. Dette er kaotisk krig n√•r det er bedst, og det st√łrste kompliment Ridley Scott f√•r med p√• vejen som instrukt√łr, er at han har form√•et at skabe et mesterv√¶rk der rammer sj√¶l og hjerte. Aldrig har blod, pligt og √¶re f√łlt s√• √¶gte.

Vurdering:

Sidel√łbende med “Black Hawk Down” form√•ede Ridley Scott ligeledes at producerer og instruere b√•de “Hannibal” og “Gladiator” man n√¶rmest skulle tro var lavet back-to-back med dette krigsepos. Det er helt igennem surrealistisk at forestille sig hvordan den dengang 63-√•rige filmager kunne form√• at instruere tre successer p√• s√• kort tid. Men det sv√¶kker under ingen omst√¶ndigheder visionen og indlevelsen i “Black Hawk Down” som i sandhed var blandt det tidlige startskud for R-ratings i sin fuldeste form.

L√¶ssevis af scener viser i den grad hvad krig kan forvolde af skader, og der spares hverken p√• blod eller afrevet lemmer her og der. “Black Hawk Down” er dog ikke kun et visuelt vidunder p√• samtlige omr√•der, men det viser sig ligeledes at v√¶re en film med hjertet det rigtige sted, som heldigvis ikke √•benlyst lever p√• et kvalmende patriotisk niveau, men som dykker dybt ned i den broderlige √•nd, og hvad vi som mennesker er villige til at give afkald p√•. “Black Hawk Down” er et mesterv√¶rk, vi sj√¶ldent kommer til at se igen.

Indhold:

• 1 disk (4k skive med b√•de en almindelig og forl√¶nget version ’20 minutter’ af filmen)

Ekstra materiale:

• Ingen

HVORFOR K√ėBE DEN P√Ö 4K?¬†

Man skal ikke k√łbe denne version af filmen hvis man har forh√•bninger om et kig bag om kulisserne og hvordan filmen i det hele taget blev til. Der f√łlger intet med, andet end to forskellige l√¶ngder p√• filmen. Den almindelige biografiske version, samt den forl√¶ngede version, der giver lidt over 20 minutters ekstra scener, men som dog er s√¶rdeles indflydelsesrige at f√• med. Hvor man tidligere m√•ske f√łlte at der var nogle plothuller undervejs, g√•r den forl√¶ngede udgave ind og kompenserer for. Vi ser bl.a. hvad der sker med Orlando Bloom’s debutspillende karakter Blackburn. Vi f√•r en anderledes og mere dyb afrunding p√• filmen. Og is√¶r starten er proppet med nye scener, hvor vi f√•r et mere indsigtsrigt blik i soldaternes liv, hvilket styrker forholdet til karakterspillet endnu mere.

Visuelt er “Black Hawk Down” betageligt mere flot at se p√• i 4K, hvor den stadig er grovkornet og gritty i billedet, men hvor detaljerne undervejs har f√•et mere dybde. Eksplotioner, r√łg, sved, v√•bene er mere in you face¬†hvilket for mig, gjorde filmen det mere opsigtsv√¶kkende og sp√¶ndende. Det var helt og aldeles som at se en gammel perle, f√łdt p√• ny. Dertil har vi naturligvis et lydspor der vil tage enhver film entusiast med storm. Med sin Dolby Atmos Master Audio 7.1 befinder man sig √łjeblikkeligt i krigen p√• et og samme sted, hvor de bombastiske lydeffekter virkelig kommer til sin ret.

Overvejer man at k√łbe “Black Hawk Down” p√• Blu-ray, men er¬†ejer af en 4K afspiller og fjernsyn, s√• er det bestemt ikke en skidt id√© at ofre et par h√•nd√łrer ekstra p√• den forbedrede og opskalerede version af filmen. Kan man leve med at man ikke f√•r andet end filmen i sin besiddelse og alts√• ingen ekstra materiale, foruden en h√•ndfuld nye scener – s√• vil man sent fortryde at have f√•et denne i sin samling.