MovSer

All about movies and series

Le Mans ´66 i 4K er forførende bil porno i højeste potens, men mangler lige den sidste stimulans. Le Mans ´66 i 4K er forførende bil porno i højeste potens, men mangler lige den sidste stimulans.
James Mangolds fortræffelige drama Le Mans ´66 er ude på 4K disk, der burde have haft timelange dokumentarer på disken til historiens mange fans... Le Mans ´66 i 4K er forførende bil porno i højeste potens, men mangler lige den sidste stimulans.

Billedet foroven er fra den fatale ulykke Niki Lauda pådrog sig 31. juli 1976, under Nurburgring løbet.

Ulykken blev b.la. beskrevet i Ron Howards film Rush fra 2013, der fortalte historien omkring de virkelige James Hunt og Niki Lauda til UG.

Var man barn i halvfjerdserne var der sikkert, ligesom denne skribent, en stor sandsynlighed for at der flittigt blev læst både Fart & Tempo og Michael Valiant blade på de årlige sommerferier.

Det var bare noget raske drenge gjorde dengang og idolet over alle dengang var Niki Lauda.

Men nu skal vi tilbage til tresserne, nærmere bestemt til Le Mans i 1966.

James Mangold udsendte sidste år den ganske fortræffelige Le Mans ´66 og den gav jeg 5 begejstrede stjerner for, hvilket i bør genlæse:

Anmeldelse : Le Mans ´66 er mere stort drama end “Bjergkøbing Grand Prix” for voksne.

Det var en film, i stil med Ron Howards også stadig vildt anbefalingsværdige Rush, der fik sat “adrenalinen” i kog hos denne anmelder. Så hvorfor ikke se om den genvinder på 4K disk?

Og MAAAN hvor er filmen dog godt filmet!

Vores film handler om optakten til det episke 24-timers Le Mans-løb i 1966, der i særdeleshed også i den virkelige verden, betød en dyst mellem bilfabrikanterne Ford Motors og Ferrari.

Da bildesigneren Carroll Shelby(Matt Damon) bliver hyret af bilgiganten Ford, er det ikke for at skabe endnu et samlebånds familie køretøj til den amerikanske “blandness” befolkning. Ford har nemlig besluttet, at de vil udvikle en racerbil, der kan vinde det prestigefyldte Le Mans-løb i Frankrig. Ford mangler nemlig “klasse” og respekt.

Men konkurrencen er hård, især fra de forsvarende mestre fra Ferrari(fantastiske intense skuespils scener), og chancen for at vinde handler ikke kun om bildesign, men også om at finde den rigtige racerkører.

Til det formål hyrer Shelby den uregerlige, men brillante Ken Miles(Christian Bale iført dampindsprøjtning), og sammen må de tackle både intern og ekstern modstand under forberedelserne til det ultra hårde løb.

Filmen endte velfortjent med at modtage Oscars for Bedste klipning og lydredigering.

Filmen kender vi jo, men hvordan med ekstramaterialet?

Masterclass film for grånende herrer med forudsigeligt ekstramateriale.

Endnu engang er vi filmfans desværre ofre for de store selskabers sløseri med deres tilgang til ekstramateriale.

Det virker ærligt talt som om de store selskaber er fuldstændig ligeglade med deres filmfans, for gang på gang skal vi henkastes til de evendelige rygklapperier og rosende ord. Hvor er kampene, nederlagene og sejrene under optagelserne venner?. Har i nogensinde hørt om blod, sved og tårer?

Jeg håber virkelig en dag at en titel som Le Mans ´66 får den røde løber og gerne med en Directors cut fra f.eks. Criterion der gider at arbejde på sagen. Hvor er vintage dokumentarerne omkring de RIGTIGE Carroll Shelby og Ken Miles der bliver interviewet? Ingen udtaler sig hverken fra Ford eller Ferrari, ej heller har man kontaktet nogle historikere eller lignende.

Talk about MISSED OPPORTUNITIES!.

Men noget får vi vel?. Well Matt Damon er tør og kedelig og der bliver ikke spurgt ind til Christian Bales træning til optagelserne. James Mangold? Han skal vist bare have solgt skidtet bedst muligt.

Ja det virker mest som rent salgsgas. Det mest spændende er når vi kommer rundt omkring de gamle “vintage cars” at det bliver lidt interessant. Flere af bilerne har selv i tidernes morgen deltaget i gamle bilvæddeløb og har nu også fået oparbejdet sig en prisklasse deraf.

Ingen kommentarspor fra hverken cast, instruktør, bil historikere eller gamle medarbejdere fra Ford/Ferrari organisationen.

Ingen deleted scenes, outtakes eller lignende. Hvem faen har taget kørekortet til det her?

Vis mig teknikken og jeg skal køre skidtet i garagen.

Le Mans ´66 er underligt nok ikke skudt i 4k, men i 2K DI. Det skal man dog ikke kimse af, for sætter man “gryderetten” over noget HDR, siger det hele Ka-POW i dagligstuen.

Billedet er knivskarpt, de røde farver sparker væsentligt mere røv end Morten Korchs røde heste nogensinde har belyst, og de smukke “vintage” biler udfolder sig fantastisk gennem skærmen.

Dog er der blevet belagt lidt digital “grain” for at det skal se lidt mere “film agtigt” ud, men det skader ikke helhedsoplevelsen. Bilporno har sjældent “stået” bedre. I med tændingsnøglen!.

Lydmæssigt brøles der et DTS-HD Master Audio 7.1. gennem dine højtalere, så al snak om “plads til børnene og drivhuseffekt” virker som tågesnak. Dolby Atmos sporet er et af de mest nydelsesrige lydspor mine ellers hærdede koncert hærgede ører er blevet udsat for. Atmos kanalerne bliver brølt op, motorstøj flænser og “multilinguale” stemmer penetrerer min centerhøjttaler der samstimulerer min 7.1 opsætning.

Dette er endnu en Atmos opgradering der “elevaterer” lydoplevelsen til et andet “level”. WOW!

Dialogerne går også igennem fejlfrit med frit “udsyn”.

Konklusion:

Der er kun én kvinderolle i filmen og det er Ken Miles overbærende kone Mollie Miles. Hende kigger mændene ikke efter. De kigger mere vellystne på de metalliske kurver til duften af forbrændt benzin.

Men det vil du også hvis du sætter 4K skiven i. Filmen er HERRE masterclass der ikke gør sig fortjent til “sløset” streaming.

Men glem ekstramaterialet.

 

Spread the love

Kasper

Professionel film nørd og selvlært skribent.

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.