Us Blu-ray anmeldelse Us Blu-ray anmeldelse
Us Blu-ray anmeldelse  Blu-ray anmeldelse Dansk udgivelse: 29/08-2019 ‘Us’, 2019, 1h 56min, Jordan Peele  Lupita Nyong’o, Winston Duke, Elizabeth Moss, Tim Heidecker, Shadi Wright... Us Blu-ray anmeldelse

Us Blu-ray anmeldelse

Blu-ray anmeldelse

Dansk udgivelse: 29/08-2019

‘Us’, 2019, 1h 56min, Jordan Peele

Lupita Nyong’o, Winston Duke, Elizabeth Moss, Tim Heidecker, Shadi Wright Joseph, Evan Alex, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Madison Curry

“Ikke din ordinære familie film”

I den seneste tid har der hersket snak om en Alfred Hitchcock-persona i form af den regerende Jordan Peele. En slags arvetager, hvor sketch-komikeren går i hovedaktørens fodspor med sin film “Us”. Her har instruktøren i den grad ladet sig påvirke af film som “Rear Window” samt sin egen frygt for dobbeltgængere. Peele er dog ikke interesseret i at efterligne, men tværtimod at finde sin egen unikke stemme. Med “Us” slår han fast med syv-tømmer søm, hvor stærkt originale hans idéer er.

Fresh out of “Black Panther” er både Lupita Nyong’o og Winston Duke blevet castet i de centrale roller som kærlige men ikke mindst overbeskyttende familie forældre. Med to børn i baggagen, en ængstelig teenage datter og deres aflukkede lille søn, tager de alle på ferie en dejlig solskinsdag til udkants Californien for at stresse af og nyde livet i fællesskab.

Men hvad der starter ud som et afbræk fra hverdagens mange strabadser skal hurtigt vise sig at udvikle sig til et sandt mareridt. En aften bliver familien pludselig invaderet af dobbeltgængere i ren ‘house-invasion’ stil, og hele affæren udvikler sig hurtigt til en indebrændt katten-efter-musen jagt, hvor dystre hemmeligheder og gemte agendaer dukker frem på mest mærkværdig vis.

Igen er det menneskelige aspekt i omdrejning. Men hvor “Get Out” havde fokus på den underliggende frygt for den hvide mands overmagt med en nærmest politisk undertone til stede samt en drilsk kommenterende Jordan Peele på race og diskrimination – fokuserer “Us” i stedet på frygten for ‘os selv’ – den onde skyggeside vi alle bærer rundt på. Nogle hædrer endda “Us” til at være fuldblods-horror, og afhængig af hvordan man betragter det som tilskuer, så vil jeg dog vove at påstå, at det er en fordrejet holdning.

“Us” besidder elementer af gys og gru (ikke mindst filmens effektive R-rating hvor blodet sprøjter til højre og venstre). Men der er i større forstand mere tale om en psykologisk thriller på bølgelængde med “Get Out”, hvor sindstilstanden hos mennesket udforskes i sin mest dyrebareste form. Her er “Us” mere fast-paced drevet, kompleks og mere ambitiøs med sit plot – måske endda en tand for meget i sidste ende.

Vurdering: Us

Men det betyder ikke at filmen kommer skidt fra start til slut. “Us” er i den grad vellykket uden at Peele går på kompromis med sin visuelle fortællerstil og ironiske humor. På elegant vis danser Peele frem og tilbage mellem det ondskabsfulde og komiske flow, hvor et evindeligt spørgsmål bliver ved med at hjemsøge tilskueren; er vi virkelig vores egen største fjende?

Med en kommentar på verdens tilstand som den ser ud nu til dags, samt en manisk og fandenivoldsk præstation fra Lupita Nyong’o bliver det spændende at se om “Us” stadig har drivkraft nok til at få en fod indenfor til næste års storstilet Oscar-show. For Jordan Peele er meget vel ved at skabe sig selv ikon status, hvor “Us” aldrig mister grebet om sine visuelle, pirrende og sindsoprivende gode virkemidler, der til trods for lidt for store armbevægelser til tider – (ikke mindst filmens opslugende klimaks til slut) – stadig formår at holde tilskueren fanget.