MovSer

All about movies and series

After We Collided After We Collided
Der har vist sig at være en karrierevej fra at skrive (fan-) fiktion på hjemmesider, til at opbygge en succesfuld franchise på bogform. Det... After We Collided

Der har vist sig at v√¶re en karrierevej fra at skrive (fan-) fiktion p√• hjemmesider, til at opbygge en succesfuld franchise p√• bogform. Det er noget der v√¶kker refleksion omkring min egen prioritet, nu jeg har brugt tall√łse timer p√• at skrive anmeldelser, som ikke har ledt til noget. After serien er et lignende f√¶nomen. Oprindeligt udgivet kapitelvis p√• en hjemmeside for amat√łrforfattere, omhandlede serien en fiktiv k√¶rlighedshistorie med et af medlemmerne af One Direction. Senere blev den udgivet som en r√¶kke b√łger, der er nu ved at blive filmatiseret.

After We Collided er kapitel nummer to i k√¶rlighedshistorien om Tessa Young (Josephine Langford) og Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin), og forts√¶tter en uge efter deres brud i After. Tessa har nyt at t√¶nke p√• med studieskifte og en praktikplads ved en stor udgiver. Hardin sidder derimod fast i k√¶restesorgen, bor i sin bil og er faldet tilbage i flasken. Under en bytur ringer Tessa i fuldskab til Hardin, der skynder sig hen for at hj√¶lpe, og finurlige omst√¶ndigheder derefter g√łr, at de f√•r tid i hinandens selskab. M√•ske er det sk√¶bnen, der pr√łver at holde dem sammen. Hvis de da kan overvinde problemerne, der pr√łver at holde dem fra hinanden.

Meget film for (produktions-) pengene

Filmen har haft et beskedent budget, men for det meste ser den fin ud. Den f√łles dog en smule klaustrofobisk, fordi der er s√• f√• brede, etablerende skud, men om det skyldes budgettet eller den forhastede fort√¶lling, ved jeg ikke. Apropos den forhastede fort√¶lling, s√• kommer vi ikke udenom, at der er for meget indhold i filmen. Plot tr√•de bliver vedligeholdt, fordi de f√•r betydning i senere film (g√•r jeg ud fra), og ikke fordi de n√łdvendigvis bidrager til plottet i After We Collided. En konsekvens af at filmen skal v√¶re s√• pakket er, at alt er klippet ind til benet, s√• der er ikke noget luft mellem sceneskift og plads til at lade replikker h√¶nger lidt. Der er ogs√• noget ved filmens sammens√¶tning, der g√łr, at det er virkeligt sv√¶rt at afg√łre hvor lang tid den forl√łber over, og det var ogs√• et problem i forg√¶ngeren.

Universet er svært at indleve sig i

N√¶sten alle bestanddele af historien virker utrov√¶rdige, og derfor er det ogs√• meget sv√¶rt at indleve sig i de l√łbende konflikter og biplot. Jeg n√¶gter at k√łbe, at to praktikanter bliver sat til at babysitte en rig, potentiel investor, uden opsyn eller introduktion til opgaven. Det virker ogs√• pudsigt, at Hardin er MEGET t√¶t med sin mor, og ikke har fortalt hende om sit brud med Tessa (moderens forvirring er en drivende kraft i historien). Efter Hardin v√•gner skrigende op imens Tessa overnatter, fort√¶ller Hardins mor Tessa, at han har lidt af natterror, siden han var barn, men det er stoppet efter de begyndte at komme sammen (er de ikke bare SKABT til hinanden). Det giver bare ikke mening, at det er hendes opfattelse, da han lider af det nu, og moderen stadig tror, de er sammen.

Et andet problem er √¶ndringen i Tessas mor. Oprindeligt var hun en snerpe, der ikke br√łd sig om Hardin eller udsigten til, at hendes datter skulle feste p√• college. Men i After viste hun ogs√• en f√łlsom side, der afsl√łrer at hendes motivation skyldes, at hun √łnsker hendes datter det bedste, men blot har en meget striks forst√•else af hvordan det opn√•s. I dette kapitel er hun n√¶rmest gjort til en tegneserie skurk, der √•benbart pr√łver at f√łre Tessa sammen med eksk√¶resten fra den f√łrst, af en eller anden uforklarlig grund.

Tessa & Hardin nyhedsbrev

N√•r man er ung, er det helt almindeligt, at man f√łler verden drejer sig om √©n. Ens verdensopfattelse er altomsluttende, og mindre problemer kan nemt virke uoverkommelige. Det er ogs√• tilf√¶lde for Tessa og Harkin, der oplever deres store, sk√¶bnebestemte k√¶rlighed. Filmen pr√łver m√•ske at genskabe denne opfattelse for seeren, men det virker mere som om, at filmen er overbevidst om, at hele universet drejer sig om vores hovedpersoners k√¶rlighedshistorie. Alle bi-karakterer virker dybt involveret i forholdet, og f√łlger tilsyneladende en f√¶lles instagram konto, der holder dem opdateret med nye bump og highlights, og bruger betragteligt tid p√• at svinge forholdet i deres foretrukne retning.

Det er ikke alle skuespillere, der giver den bedste pr√¶sentation. Det halter oftest, n√•r de bliver bedt om at sige underlige replikker eller pludseligt skal levere et overbevisende personligheds-piskesm√¶ld. Heldigvis er det ikke samme problem med hovedpersonerne, der er i stand til at spille deres roller godt, selv gennem deres mere t√•krummende dialoger, og derfor kan de ogs√• s√¶lge deres tiltr√¶kning, i de √łjeblikke hvor manuskriptet ikke kommer i vejen. Og det er filmens styrke.¬†

Konklusion

After We Collided bliver aldrig en klassiker, men som b√łgerne har vist, s√• er der et publikum for serien. Jeg blev aldrig grebet af fort√¶llingen, fordi det hele var for uvirkeligt, men der var en kerne af f√łlelser i midten, som delvist virkede. Hvis man holder ud til slutningen, s√• vil jeg anbefale at bliver h√¶ngende til en ekstra scene under rulleteksterne, der leverer en af de sjovere √łjeblikke i filmen.

Spread the love

Christian

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.