Anmeldelse: Bullet Train. Anmeldelse: Bullet Train.
David Leitchs "opfølger" til ´Fast & Furious: Hobbs & Shaw´, gør ikke Brad Pitt til actionstjerne, men er en fornøjelig og yderst visuelt fornøjende... Anmeldelse: Bullet Train.

Brad kører uden Pittstop, i højenergisk action energiudladning af bedste tømmermandsskuffe, der dog halter lidt efter ´John Wick´ seriens højoktans tempo.

David Leitchs “opfølger” til ´Fast & Furious: Hobbs & Shaw´, gør ikke Brad Pitt til actionstjerne, men er en fornøjelig og yderst visuelt fornøjende actionbasker, der mĂĽske passende burde kaldes for “togebanker”?

Det er “old school” filmklassisk lektion nĂĽr vi er ombord pĂĽ en togrejse, der første gang blev taget i brug i 1896 i den første celluloid strimmel nogensinde af Lumière-brødrene. Med en indløsning til en togrejse ved man aldrig, hvem der kan vĂŚre om bord… og deri ligger bĂĽde dens mystik og dets spĂŚnding. Det vidste bĂĽde Buster Keaton, Agatha Christie og Alfred Hitchcock og senest har film som zombie filmen ´Train to Busan´ vist os at der kommer ekstra fart og spĂŚnding ombord ved at tilsĂŚtte dette ĂŚldgamle filmtrick.

I 2022´s bedste bud pĂĽ en sommer “slush ice” action basker: ´Bullet Train´, spiller Brad Pitt Ladybug – ja, som i mariehøne: en uheldig snigmorder, der er fast besluttet pĂĽ at gøre sit arbejde sĂĽ harmonisk som muligt, efter at for mange jobs tidligere er blevet kørt af “sporet”. SkĂŚbnen kan dog vise sig at have andre planer, da “Mariehønens” seneste mission sĂŚtter ham pĂĽ en sand kollisionskurs med dødbringende modstandere fra hele verden – alle med sĂŚrt forbundne, men modstridende mĂĽl – pĂĽ verdens hurtigste tog. Alt forsaget af en stjĂĽlen dokumentmappe.

Togturen fra Tokyo til Kyoto strĂŚkker sig over en 500 km og kan tilbagelĂŚgges pĂĽ 2 1/2 time, hvis en hastighed pĂĽ ca. 443 km/t overholdes ved et minuts “pause” ved hvert stop. ´Bullet Train´ varer 2 timer og 6 minutter sĂĽ det er faktisk meget godt ramt, uden at afsløre spoilers, da denne film ogsĂĽ udføres i stort set samme togstrĂŚkning.

Instruktøren David Leitch har tidligere fungeret som Brad Pitts stuntman og med ´Bullet Train´ kunne der passende siges at rollerne denne gang er byttet om. Brad Pitt er dog stadig filmens centrum hvor David Leitch nu trÌkker i de kraftigste trüde som filminstruktør. Det har han med succes tidligere gjort med film som ´Atomic Blonde´ 2017 og ´Deadpool 2´ 2018. Desuden har han vÌret medproducer pü ´John Wick trilogien 2014-2019 og senest ´Nobody´ fra 2021. Sü der burde med disse informationer ikke vÌre i tvivl om hvilke type film ´Bullet Train´ associerer sig med.

Action genren fik et fornyet pust i nittenhalvfemserne med instruktørnavne som John Woo, Quentin Tarantino og Robert Rodriguez, der alle bidrog med heftig action og snip snap hurtig dialog, der Ên gang for alle lagde oldtimers som Chuck Norris og Charles Bronson i graven. For udover at levere gnistrende asiatinspirerende action, skulle der nu ogsü spilles ordentlig skuespil.

Det er denne stil som David Leitch frĂŚser igennem og selvom ´Bullet Train´ og hans forrige film ikke virker forĂŚldede med deres “ĂĽr 2010” attitude, er jeg sĂĽ smĂĽt ved at vĂŚre lidt trĂŚt af disse tømmermĂŚnds film. Det er stadig vildt fornøjeligt, men den moderne action genre er ved at glemme det farlige og nervepirrende.

Det burde give svedperler pĂĽ panden nĂĽr et tog frĂŚser skinner i en fart af over 400 km/t og revolver kuglerne hviner over hovederne pĂĽ vores hovedpersoner. Men det bliver bare ikke rigtigt spĂŚndende nĂĽr filmen er mere interesseret i at levere tik-tok oneliners og persongalleriet flere gange genopstĂĽr fra “de døde”. Jeg er godt klar over det hele er “Tongue-in-cheek”, men action tilsat noget sĂĽ gammeldags som spĂŚnding, er stadig en god ønskecocktail. Filmens spilletid er ogsĂĽ for lang, en action basker taget i betragtning. Der kunne godt have vĂŚret strammet op, pĂĽ linje med Brad Pitts maveskind.

Instruktøren Chad Stahelski er et godt 2022 og ikke 2010 bud pü, hvordan det KAN gøres. Hans ´John Wick´ serie er en vellykket opvisning i action der virker büde farlig, indbydende og Tongue-in-cheek opstrammende pü den rigtige müde. David Leitch´s ´Bullet Train´ er bestemt ikke dürlig, men farer pü fÌrde er altsü bedre og mere spÌndende, end far pü fÌrde.

Filmens manuskript, som til tider truer med at blive for snørklet med dens familiefejder, er baseret pü en bog af Kôtarô Isaka og Ên af filmens største forcer er da ogsü at vi befinder os i Japan mellem de to storbyer Tokyo og Kyoto, hvilket visuelt giver filmen et stilistisk fascinerende prÌg man glÌdeligt ønsker at blive i.

´”Mariehønen” i Tokyo stad, fik tĂŚsk og ingen aftensmad!´

58-ĂĽrige Brad Pitt forsøger muligvis med ´Bullet Train´ at “lave en Keanu Reeves”, men selvom han er en bedre skuespiller landes der ikke videre exceptionelt. Pitt er bestemt ikke ueffen, men der trimmes primĂŚrt pĂĽ komikken “Buster Keaton style” og mindre Jackie Chan.
Pitt für kamp til stregen primÌrt af tvillingeparret Mandarin og Citron der naturligvis i filmens ha-ha ünd bliver spillet af britiske Aaron Taylor-Johnson og ha-ha-hvor-morsomt: sorte Brian Tyree Henry, som begge burde fü deres egen filmserie, da de tit er tÌt pü at stjÌle Pitts bøllehat bÌrende rampelys.
Michael Shannon gør ogsĂĽ en god skurk som White Death, hvorimod Sandra Bullock udgør ligesĂĽ meget festfyld som de “hemmelige gĂŚsteoptrĂŚdener” af Ryan Reynolds og en Channing Tatum som nysgerrig skabsbøsse. Og det havde jeg helt glemt: filmen har naturligvis ogsĂĽ masser af indlagte ´Thomas Tog´ vittigheder! Disse er dog sjovt nok et bĂŚrende led for historien.
´Bullet Train´ er sjovt “Tongue-in-cheek” korrekt og ganske 2010 action agtigt. Vi fĂĽr japanske karaoke udgaver af bĂĽde The Bee Gees ´Stayin´ Alive´ og Bonnie Tylers ´Holding out for a Hero´, men havde Pitt og Co. stĂĽet af en time før Kyoto stationen, havde filmen nok vĂŚret mere fornøjelig.