

Anmeldelse: Cruella vender tilbage, med stærk “Origin Story” i halvfjerdsernes London, og JEG ELSKER DEN allerede!
NyhederAnmeldelserFilm NyhederFilm Anmeldelser maj 27, 2021 Kasper 0

Foto: TheDisolve
“Anita, Darling!”
Der skal som bekendt en god skurk til at få helten og historien op i gear og hos Disney studierne har ingen Disney skurk nogensinde gjort mig så “glad”, som skurkinden fra 1961´s ´101 Dalmatinere´, nemlig Cruella De Vil. Inspireret af skuespilleren Tallulah Brockman Bankhead(som naturligvis også, om end meget kort, dukker op i filmen på en tv-skærm)og tilpasset efter Dodie Smiths roman fra 1956, har Cruella altid haft en vedholdende tiltrækningskraft gennem flere generationer.
Man prøvede i 1996 og i 2000 at tilføre hende noget “nyt liv” med hjælp fra Glenn Close i nogle rædsomme liveaction film, og nu prøver Disney studierne igen. Men DENNE gang virker det, om end i en noget yngre udgave!
Foto: Geeky Grace
Re-Make! Re-Model!
Estella vokser op hos sin enlige mor, med den ene side af hovedet dækket til med ravnesort hår og den anden side med snehvidt hår. Dette gør hende til et sikkert mobbeoffer med øgenavne som “stinkdyret”, men heldigvis er hun god til at slå fra sig og gerne til drengene uddeles der tæsk. Men den lille outsider har det svært, og når hun bliver “uartig” kalder hendes mor hende derfor for Cruel-la. Heldigvis er Estella et meget intelligent barn og hurtigt fatter hun en stor interesse for den glitrende modeverden. En dag indtræffer en tragedie og hun bliver i klassisk Disney stil forældreløs. Heldigvis møder hun de to ligesindede og forældreløse kammesjukker Jasper og Horace, og de bliver hurtigt bedste venner. Men inden i Estella er der en person der gerne vil ud, og hun lever ikke lige efter bogen, nemlig: Cruella!. “Sammen” tager de modekampen op mod Londons største modedesigner: The Baroness. Dette fører nogle gamle skeletter ud af skabet, men ikke mindst Cruella De Vil!
Der skal en del “vid & bid” til hvis man forsøger sig til at opdatere noget klassisk materiale som ´101 Dalmatinere´. På den ene side vil man gerne forsøge sig at lave noget spændende, originalt og nyskabende og på den anden side, typisk hos produktionsselskabet(i dette tilfælde Disney), skal der kunne spindes lidt guld på diverse strømpesalg og Happy-Meals.
Filminstruktøren Craig Gillespie har tidligere b.la. instrueret den Oscar belønnede `I´ Tonya´ fra 2017, og han har nu med `Cruella` kreeret dette nye “spin” på Cruella de Vil karakteren med smitsom succes. For han har utvivlsomt haft Disneys markedsføringsteam åndende ned af nakken dagligt, for at se om filmen nu også kan samle familien foran Disney+ kanalen, samtidig med at kunne holde vand. Og DET kan `Cruella`!.
Filmen ligner naturligvis de 140 millioner dollars den efter sigende har kostet, med fantastiske kostumer, ekstravagante kulisser og store Hollywood stjerner. Men filmens indre kvaliteter kan heldigvis ikke gemme sig under dens prangende(og LIDT for lange) 134 minutters spilletid. Jeg var mange gange imponeret over tilgangen til materialet. Særligt spændende var filmens udstilling af “hvor kommer ondskaben fra?” ophav, som var et “nice spin”.
“I went a little mad!”
`The Favourite(2018)´s manuskriptforfatter Tony McNamara har i samarbejde med Dana Fox, givet karakterne dybde med fuld respekt for fanbasen af originaloplægget, der hermed yderst tvivlsomt vil skuffe både nye og gamle `Dalmatiner´ fans. De mange nye sidekarakter, som f.eks. `The Baroness og den Ziggy Stardust inspirerede modedesigner Artie, smyger sig sikkert rundt blandt de klassiske figurer, med en selvsikker elegance.
Craig Gillespie instruerer både film og skuespillere med en dreven professionalisme, der ikke er bange for at komme ud på meget dybt og mørkt vand. Netop som vi tror vi er i `The Devil Wears Prada´ Disney-remake-land, hiver han tæppet grundigt væk og vi bliver efterladt alene med sorg og store følelser, der ligger meget langt væk fra Disney+-land. Det er også første gang i en Disney film, hvor jeg er støt på musik af b.la. The Doors, Blondie, Black Sabbath, Deep Purple, The Clash, Queen og The Stooges. Og brugen af Rolling Stones klassikeren `Sympathy for the Devil under filmens slutning er simpelthen så f**king genial, at selv en Martin Scorsese må så tvivl over hans brug af musik til hans `Goodfellas´. “Please to meet you. Hope you´d guessed my name! Yes, fuld sympati for de Vil. Get it?
Skuespillerene er alle – og jeg mener ALLE! – perfekt castede til deres roller, med en blændende Emma Stone som Cruella, og en Emma Thompson som The Baroness, der fuldstændigt myg-udtværer Meryl Streeps rolle som modedronningen Miranda i netop `The Devil Wears Prada´ fra 2006. Emma Thompsons The Baroness er dog ond som i VIRKELIG ond, og ikke “Cafe Latte ond” som Streep.
Filmen taber desværre lidt momentum cirka midtvejs under nogle fashionshows, men OH MY om vi bliver belønnet senere!
Disney studierne har sammen med et fantastisk cast både foran og bag kameraet formået at skabe en moderne opdatering af an klassiker, der kan står skulder-mod-skulder til original tegnefilmen. Ja, modekollektioner kommer og går, men Cruella består! BRAVO!
P.S. Husk at se rulleteksterne til ende, da der indgår en MEGET vellykket ide med tilknytning til den originale tegnefilm.
Filmen kan ses mod betaling på Disney+ og i udvalgte biografer fra den 28. maj, so BE THERE!
Men HUSK du skal være fyldt 11 år.
Indtil nu ingen kommentare
Be first to leave comment below.