Anmeldelse: Dune (IMAX) Anmeldelse: Dune (IMAX)
Dette Er Kun Begyndelsen SÄ er den her endelig, efter uendelige Corona udskydelser, sÄ er den mÄske mest hypede sci-fi film i Ärtier, som... Anmeldelse: Dune (IMAX)

Dette Er Kun Begyndelsen

SÄ er den her endelig, efter uendelige Corona udskydelser, sÄ er den mÄske mest hypede sci-fi film i Ärtier, som ikke har noget af gÞre med Star Wars eller Marvel, ENDELIG i de danske biografer. Filmen Dune er 200 % bedre end samtlige Star Wars film, lavet efter 1983. NÄr filmen starter lyder titlen, Dune PART 1, sÄ det er forhÄbentlig kun begyndelsen pÄ noget stort. Filmen fortÊller historien om Paul Atreides, ung sÞn af en nobel famile, som har mange talenter og ambitioner. Mange mennesker er investeret i hans liv og fremtid, for nogle er han messias for andre er han mÄske deres stÞrste trussel.

Filmen er blevet filmet i Imax og det er absolut besvÊret vÊrd at finde en biograf med en Imax sal. Filmen udstrÄler majestÊtisk skÞnhed og nej det handler ikke om hvor smukke hovedkaraktererne er, det er scenografien, designet, musikken, Þrkenen! Dune trÊk mig vÊk fra jorden og tog mig pÄ en rumrejse, det var en rejse jeg nÞd hvert minut af.

En EkstraordinĂŠr Rolleliste

MÄske den bedste mÄde at beskrive kvaliteten i den gruppe skuespillere, som bringer liv til de forskellige karakterer i Dune, er bare at begynde og nÊvne navne: Stellen SkarsgÄrd i en perfekt skurkerolle. Dave Bautista som den mÞrke hÊrs general. Jason Momoa, i hans bedste rolle til dato. Oscar Isaac fÄr endelig den sci-fi rolle han fortjener, efter Star Wars katastrofen. Josh Brolin er manden som ikke kan gÞre noget forkert, Javier Bardem er som en profet i Þrkenen og Rebecca Ferguson giver en Powerhouse performance hele vejen igennem.

Hovedrollen Timothée Chalamet har ikke en ekstraordinÊr tilstedevÊrelse her, hans performance (ligesom hans karakter) virker til tider lidt malplaceret. Det samme gÊlder Zendaye, som dog heller ikke fÄr mange replikker til at retfÊrdiggÞre hendes tilstedevÊrelse. Men det er stadig ikke et dÄrligt valg af hovedrolle indehavere, de fylder begge deres roller ud mere end tilfredsstillende og jeg har stor tiltro til, at de nok skal vinde mig 100 % over i Part 2.

Legenden Hans Zimmer

Musikken i Dune er absolut perfektion fra mesteren Hans Zimmer, manden som har givet os musik til en uendelig liste af storfilm: Dunkirk, Insterstellar, 12 Years a Slave, Gladiator, The Dark Knight, Inception og senest Blade Runner 2049, som ligesom Dune var instrueret af Denis Villeneuve.

PÄ trods af et CV fyldt med film, som alle andre drÞmmer om bare at lave bare en af, sÄ forsÊtter Hans Zimmer med at producere smukkere og smukkere musik. Dune vil af mange bliver udnÊvnt som hans hidtil bedste produkt, hans komponeringer fylder filmen med storhed, han kryber ind under din hud, rejser hÄrene i din nakke og giver dig gÄsehud hele vejen. Hans Zimmer har fortjent sin plads pÄ komponisternes Mount Rushmore, sammen med Ennio Morricone og John Williams.

Denis Villeneuve er nummer 1!

I Hollywood er der mange instruktÞrer der kÊmper om prisen som Sci-fi mester, i mange Är lÄ den soleklart hos George Lucas, i en periode var det Spielberg, som dog nu er gÄet over til drama, med undtagelse af hans magtdemonstration Ready Player One. Christopher Nolan overtog posten med Intersteller, Inception. Ridley Scott har ogsÄ altid vÊret et meget relevant navn inden for genren, med Alien og Blade Runner. JJ Abrams prÞver konstant at lege med de store drenge, mindre succesfuldt, igennem sine bÄde Star Trek og Star Wars projekter.

Men for mig er der nu kun en mand som kan kalde sig den moderne Sci-Fi Mester, Denis Villeneuve! Han startede med at overraske alle med rumvÊsen thrilleren, Arrival. Han formÄede at gÞre det umulige, ved at lave en af verdenshistoriens bedste toer til Blade Runner, 35 Är efter den originale. Alt sammen har ledt os hertil, hvor han har gjort hvad David Lynch prÞvede, han har bragt os storfilmen Dune. Den fÄr forhÄbentlig mere respekt end Blade Runner 2049 fik, selvom Dune snart skal konturere med selveste James Bond om publikums opmÊrksomhed, No Time To Die har nemlig dansk premiere den 30 September.

Konklusion

Det er ikke nogen hemmelighed at Dune kommer til at blive sammenlignet med Star Wars, The force er blevet til The Voice, Oscar Isaac taler om hans drÞm om at blive pilot og der bliver kÊmpet imod en ond kejser. Men husk at Dune bogen stammer helt tilbage fra 1965, hvis nogen har stjÄlet noget sÄ er det Star Wars! Jeg hÄber med hele min vilje, at vi nu endelig har fÄet nok af Star Wars og kan udforske den rige verden Dune tilbyder. SÄ please giv os den Part 2, fordi jeg mÄ og skal have mere!