Anmeldelse: Dune (IMAX) Anmeldelse: Dune (IMAX)
Dette Er Kun Begyndelsen Så er den her endelig, efter uendelige Corona udskydelser, så er den måske mest hypede sci-fi film i årtier, som... Anmeldelse: Dune (IMAX)

Dette Er Kun Begyndelsen

Så er den her endelig, efter uendelige Corona udskydelser, så er den måske mest hypede sci-fi film i årtier, som ikke har noget af gøre med Star Wars eller Marvel, ENDELIG i de danske biografer. Filmen Dune er 200 % bedre end samtlige Star Wars film, lavet efter 1983. Når filmen starter lyder titlen, Dune PART 1, så det er forhåbentlig kun begyndelsen på noget stort. Filmen fortæller historien om Paul Atreides, ung søn af en nobel famile, som har mange talenter og ambitioner. Mange mennesker er investeret i hans liv og fremtid, for nogle er han messias for andre er han måske deres største trussel.

Filmen er blevet filmet i Imax og det er absolut besværet værd at finde en biograf med en Imax sal. Filmen udstråler majestætisk skønhed og nej det handler ikke om hvor smukke hovedkaraktererne er, det er scenografien, designet, musikken, ørkenen! Dune træk mig væk fra jorden og tog mig på en rumrejse, det var en rejse jeg nød hvert minut af.

En Ekstraordinær Rolleliste

Måske den bedste måde at beskrive kvaliteten i den gruppe skuespillere, som bringer liv til de forskellige karakterer i Dune, er bare at begynde og nævne navne: Stellen Skarsgård i en perfekt skurkerolle. Dave Bautista som den mørke hærs general. Jason Momoa, i hans bedste rolle til dato. Oscar Isaac får endelig den sci-fi rolle han fortjener, efter Star Wars katastrofen. Josh Brolin er manden som ikke kan gøre noget forkert, Javier Bardem er som en profet i ørkenen og Rebecca Ferguson giver en Powerhouse performance hele vejen igennem.

Hovedrollen Timothée Chalamet har ikke en ekstraordinær tilstedeværelse her, hans performance (ligesom hans karakter) virker til tider lidt malplaceret. Det samme gælder Zendaye, som dog heller ikke får mange replikker til at retfærdiggøre hendes tilstedeværelse. Men det er stadig ikke et dårligt valg af hovedrolle indehavere, de fylder begge deres roller ud mere end tilfredsstillende og jeg har stor tiltro til, at de nok skal vinde mig 100 % over i Part 2.

Legenden Hans Zimmer

Musikken i Dune er absolut perfektion fra mesteren Hans Zimmer, manden som har givet os musik til en uendelig liste af storfilm: Dunkirk, Insterstellar, 12 Years a Slave, Gladiator, The Dark Knight, Inception og senest Blade Runner 2049, som ligesom Dune var instrueret af Denis Villeneuve.

På trods af et CV fyldt med film, som alle andre drømmer om bare at lave bare en af, så forsætter Hans Zimmer med at producere smukkere og smukkere musik. Dune vil af mange bliver udnævnt som hans hidtil bedste produkt, hans komponeringer fylder filmen med storhed, han kryber ind under din hud, rejser hårene i din nakke og giver dig gåsehud hele vejen. Hans Zimmer har fortjent sin plads på komponisternes Mount Rushmore, sammen med Ennio Morricone og John Williams.

Denis Villeneuve er nummer 1!

I Hollywood er der mange instruktører der kæmper om prisen som Sci-fi mester, i mange år lå den soleklart hos George Lucas, i en periode var det Spielberg, som dog nu er gået over til drama, med undtagelse af hans magtdemonstration Ready Player One. Christopher Nolan overtog posten med Intersteller, Inception. Ridley Scott har også altid været et meget relevant navn inden for genren, med Alien og Blade Runner. JJ Abrams prøver konstant at lege med de store drenge, mindre succesfuldt, igennem sine både Star Trek og Star Wars projekter.

Men for mig er der nu kun en mand som kan kalde sig den moderne Sci-Fi Mester, Denis Villeneuve! Han startede med at overraske alle med rumvæsen thrilleren, Arrival. Han formåede at gøre det umulige, ved at lave en af verdenshistoriens bedste toer til Blade Runner, 35 år efter den originale. Alt sammen har ledt os hertil, hvor han har gjort hvad David Lynch prøvede, han har bragt os storfilmen Dune. Den får forhåbentlig mere respekt end Blade Runner 2049 fik, selvom Dune snart skal konturere med selveste James Bond om publikums opmærksomhed, No Time To Die har nemlig dansk premiere den 30 September.

Konklusion

Det er ikke nogen hemmelighed at Dune kommer til at blive sammenlignet med Star Wars, The force er blevet til The Voice, Oscar Isaac taler om hans drøm om at blive pilot og der bliver kæmpet imod en ond kejser. Men husk at Dune bogen stammer helt tilbage fra 1965, hvis nogen har stjålet noget så er det Star Wars! Jeg håber med hele min vilje, at vi nu endelig har fået nok af Star Wars og kan udforske den rige verden Dune tilbyder. Så please giv os den Part 2, fordi jeg må og skal have mere!