Anmeldelse: Dune Anmeldelse: Dune
1. del af `Dune¬ī er storladent skivesk√•ret science fiction dna, der trods menneskelig √łrkenvandring med nedadg√•ende mundvige, m√• forblive en klassiker. Anmeldelse: Dune

Denis Villeneuve¬īs sp√¶ndt im√łdesete fortolkning af Frank Herberts legendariske science fiction v√¶rk `Dune`, forl√łses delvist fremragende i seriens f√łrste del.

1. del af `Dune¬ī er storladent skivesk√•ret science fiction dna, der trods menneskelig √łrkenvandring med nedadg√•ende mundvige, m√• forblive en klassiker.

Det kan allerede ved filmens start konstateres at vi har med en “old-school” science fiction filmatisering at g√łre, n√•r vi i filmens start skal overbevises om at der i √•r 10191 stadig b√•de eksisterer √łrkenrotter, rumskibe, golde √łrkener og – GISP! – mennesker p√• hvor jord. Dette kan syntes lettere usandsynligt her anno 2021 med de aktuelle corona virusser, grelle klima√¶ndringer og Taliban belejringer, men Frank Herberts legendariske og hidtil ufilmbare vision af fremtiden, er ogs√• en udgivelse der g√•r tilbage til √•r 1965, hvor verden s√• mere h√•befuld ud. Ironisk nok havde forfatteren George Orwell allerede i 1949 udgivet den langt mere realistiske roman ¬ī1984¬ī, der desv√¶rre mere realistisk genset i dag, ikke fremst√•r som direkte science fiction.

Men det er stadig Frank Herberts `Dune¬ī roman, der st√•r som den mest legendariske af alle science fiction romaner. For hvor Tolkiens `Ringenes Herre¬ī er “biblen” selv for fantasy genren, er det `Dune¬ī der stadig st√•r √łverst for science fiction fanbasen verden over.

I 1984 udkom ,ganske ironisk, det f√łrste `Dune¬ī fors√łg p√• en Hollywood filmatisering instrueret af vidunder barnet David Lynch. Denne blev en k√¶mpe fiasko og er f√łrst i de senere √•r vokset sig st√łrre som en kultdyrket genrefilm. Tidligere havde guruen og excentrikeren Alejandro Jodorowsky fors√łgt sig uden held, med b.la. en Mick Jagger i hovedrollen.
Nu knap fyrre √•r senere fors√łger Hollywood sig nu igen og denne gang har man allieret sig med den fransk/canadiske Denis Villeneuve, som udover at have til gode at lave en ringe film, er en sand mester indenfor science fiction genren. Dette fik vi senest beskuet med hans `Arrival¬ī fra 2016 og hans “umulige” `Blade Runner¬ī efterf√łlger: `Blade Runner 2049¬ī fra 2017. Men klarer Villeneuve s√• den umulige opgave med `Dune`eller l√łber det hele ud i sandet gennem fingrende p√• ham?

“De har lammet skibet!”

Historien udfolder sig ligesom i roman forl√¶gget fra 1965, omkring den 15-√•rige Paul Atreides, der skal forhindre sin families udslettelse. Han er en stor begavelse og ligesom en vis Luke Skywalker fra `Star Wars¬ī er han “The One” og udset til noget stort. Han skal hj√¶lpes og tr√¶nes til at hj√¶lpe sit folk, med at udvinde det s√¶lsomme stof – The Spice, ogs√• kaldet melange -, der er et dyrebart middel med form√•l at √•bne op for menneskehedens st√łrste potentiale, der b.la. forl√¶nger ungdom, vitalitet og levetid. Dette stof kan kun udvindes fra den s√¶lsomme planet Dune, der befolkes af nogle gigantiske sandorme. Men flere s√•kaldte huse er ogs√• interesseret i dette stof, bl.a. Baronen fra den s√¶lsomme befolkning der kalder sig Harkonnen. Dune planeten er en h√•rd og ug√¶stfri √łrkenplanet, der kr√¶ver visdom og styrke at besejre og kun fremtiden vil derfor kende til historiens dramatiske udfald.

Det m√• v√¶re rimeligt tydeligt med denne fort√¶llingssynopsis at kunne genkende store kapitler fra filmhits som `Star Wars¬ī og `Mad Max¬ī historierne, med dens jagt p√• “guldet” hvad enten det s√• er krydderier, benzin, vand eller “The Force”. Det er tydeligt at vi er omringet af noget centralt i selve essensen af science fiction fort√¶llingen. Men er det moderne science fiction og t√•ler det overhovedet sammenligning med f.eks. `The Matrix`?

“Dr√łmme er budskaber fra dybet”

Det har alle tider v√¶ret en dr√łm for Denis Villeneuve at filmatisere Dune og nu er biograferne endelig klar til at fremvise f√łrste del af instrukt√łrens vision. Men det f√łles med lidt bitter bismag i munden p√• denne anmelder, da √©n af filmens medvirkende, skuespilleren Jason Mamoa den 3. august i √•r udtalte at der foreligger en overlegen fire til seks timers l√¶ngere udgave af denne aktuelle film. For den biograf aktuelle version har “kun” en spilletid p√• to timer og 35 minutter, og dette kan muligvis i sidste ende have sin bekostning p√• min anmeldelse. For `Dune¬ī ER en sv√¶r film at anmelde, prim√¶rt grundet den manglende afslutning, der ved redaktionens afslutning stadig afventer gr√łnt lys til en videre produktion.

`Dune¬īs f√łrste del ER dog alligevel allerede nu, trods manglende afslutning, en milep√¶l indenfor science fiction genren. For filmen er fyldt med skivetykke scener af den reneste science fiction dna der kan opdrives. De fantastiske rumskibe der ligner guldsmede, setdesignet, kostumerne der er if√łrt den vibe der kun kan opdrives i film som `Alien¬ī, `Mad Max¬ī, ¬īAbernes Planet¬ī og hvad de nu hedder alle sammen, infinder sig magel√łst.

Men problemerne indfinder sig desv√¶rre ogs√• hurtigt. Denis Villeneuve er tit s√• personligt indhyllet i sit eget Dune forl√¶g, at han desv√¶rre tit glemmer helt at tage os med. Vi kommer aldrig rigtig t√¶t p√• personerne. Hvorfor er det s√• vigtigt at f√• udvundet `The Spice¬ī, er der ikke mere at leve for? Hvad er hele bagrunden for de fire huses historie, hvad er deres fortid? Og hvorfor skal det hele foreg√• i en d√łdsens alvorlig mine hele filmen i gennem? Kan personernes mundvige kun pege nedad?, kunne der sp√łrges.
Disse sp√łrgsm√•l syntes desv√¶rre for tit, under filmens nuv√¶rende og aktuelle spilletid, at dukke op, hvilket sikkert hurtigt f√•r ukoncentrerede – l√¶s u√łvede – biografg√¶ngere til at miste interessen for karaktererne. Eller i hvert fald hos hovedpersonerne. For i skurkenes verden, n√¶rmere bestemt hos Harkonnen familien, der ledes af den vanilje buddinge fedling kaldet Baronen, indfinder sig en herlig verden er en pervers blanding af `Hellraiser¬ī og `Dark City¬ī filmene, med en bl√¶ndende Dave Bautista i rollen som Glossu ‘Beast’ Rabban. Har man set David Lynch udgaven, kunne der muligvis erindres at rollerne var besat af henholdsvis Kenneth McMillan og Paul L. Smith. Hvad der dengang virkede som billig tegneserie, er her, udover Bautista, erstattet med en fremragende Stellan Skarsg√•rd, der her finder hans egen “Gandalf”, i rollen som Baronen. Det er en rolle som han vil blive husket for, l√¶nge efter filmens premieredato. De er dog ikke de eneste der glimter i sandet.

Veteranen Charlotte Rampling er direkte skr√¶mmende som Gaius Helen Mohiam og `Aquaman¬ī himself: Jason Mamoa er rigtig god(og forn√łjelig!) i den “Han Solo” agtige rolle som Duncan Idaho. Lige til sin egen tv-serie.
Filmens hovedrolle indehaver spilles af det kun 25-årige stortalent Timothée Chalamet. Jeg spår ham allerede nu til at blive Leonardo DeCaprios arvtager. Ja så god er han!
Flere kendte navne medvirker, men i denne f√łrste del er det disse der st√•r mest ud.

En anden af “hovedrollerne” i filmen, er filmens hofkomponist Hans Zimmer. Man forst√•r godt hvorfor han svigtede Christopher Nolans `Tenet¬ī, for her leveres √©t af de st√łrste h√łjdepunkter i en karriere fuld af disse. Faktisk er det s√• godt med de buldrende lyde af metaller, klagende sopraner og andre rumherligheder, at filmen ville have fungeret lige s√• godt som lydbog, kun if√łrt fort√¶ller stemme. I hvert fald i Dolby Atmos versionen, der vises i Imperial.

De ber√łmte sandorme er ogs√• en “sand” forn√łjelse at beskue. Det er tydeligt at Denis Villeneuve elsker dem h√łjt af sit hjerte, lidt i stil med Peter Jacksons fork√¶rlighed til f.eks. dennes ¬īKing Kong¬ī karakter.

Skal man v√¶re en “bitter Thomas Treo type”, vil man sikkert kunne kalde filmen for en “selvpr√¶tenti√łs sandkasse, der ikke kan finde sit eget “spice”, i et f√łlelsesl√łst fatamorgana”, men filmen synes nu ikke at l√łbe ud i sandet. Den kan dog til tider virke lidt “tung” i det, som en mellemting mellem `Star Wars¬ī og Tarkovskys `Solaris¬ī, hvilket sikkert vil afskr√¶kke dem der s√łger noget forl√łsende “Marvel action”.

Men selvom Denis Villeneuve sikkert er den rigtige at s√¶tte i instrukt√łrstolen her i 2021, havde det nu ogs√• v√¶ret interessant at se hvad en George Miller eller for den sags skyld hvad en David Lean eller en Cecil B. DeMille kunnet have udrettet, havde de levet i dag. M√•ske de havde tilf√łrt sagaen lidt mere menneskelighed?

Men trods de verdensfjerne og selvpr√¶tenti√łse aspekter lander mit personlige rumskib alligevel p√• 5 stjerner, i h√•b om en efterf√łlger. For `Dune¬ī skulle jo n√łdigt ende som filmhistoriens uforl√łste svar p√• Kurt Cobain?