Anmeldelse: “Freaky” er et veloplagt “Hallo-hviiin” til både novicer og hardcore horror fans. Anmeldelse: “Freaky” er et veloplagt “Hallo-hviiin” til både novicer og hardcore horror fans.
Christopher Landon har, efter de to ´Happy Death Day’ film fra henholdsvis 2017 og 2019, under Blumhouse skarpe produktionsmaskine leveret en veloplagt halloween gyser. Anmeldelse: “Freaky” er et veloplagt “Hallo-hviiin” til både novicer og hardcore horror fans.

Christopher Landon har, efter de to ´Happy Death Day’ film fra henholdsvis 2017 og 2019 under Blumhouse skarpe produktionsmaskine, slicet en veloplagt halloween gyser.

Allehelgensaften løber efter normale omstændigheder af stablen den 31. oktober, så hvorfor denne lille horror perle først udsendes den 12. november i de danske biografer må guderne(djævlene?) vide. For ´Freaky ´ er nemlig den desværre efterhånden sjældne “kunstart” at kunne bryste sig af at være en horror/splatter/komedie der kan appellere til ligeledes inkarnerede ´Evil Dead´ fans, som til vores aktuelt bebumsede skoleelever.

Filmens arbejdstitel var oprindeligt: ´Freaky Friday the 13th´, som efter planen skulle udspilles som en horrorvariation over Disney filmene ´Freaky Friday´, der første gang blev introduceret i 1976, hvor Jodie Foster spillede teenagedatteren der -gisp!- byttede krop med sin mor i Barbara Harris skikkelse. Denne blev senere i 2003 genindspillet med “trasher” dronningen Lindsay Lohan og “slasher” dronningen Jamie Lee Curtis i hovedrollerene, til stor familefornøjenhed. Så velkommen til lidt fornøjeligt “kris-kross” horror!

Det “Freaky” plot:

Blissfield Bødlen(en “Pitch-Perfect” Vince Vaughn) har siden 1977, hærget det lille samfund i bedste blodige Jason stil, og han har store planer om at dukke op omkring datoen fredag den 13.

Vor hovedperson Millie er den typiske “final girl” på Blissfield High School: hun går i det forkerte tøj, drømmer om den forkerte(?) fyr og specielt hendes slemme sløjdlærer er efter hende. Men hun har heldigvis sine gode venner, mørke Nyla og den “totalt-ude-af-skabet” homoseksuelle Joshua, der forgæves prøver at muntre hende op.

Torsdag den 12.(og`Prom Night´), vil “skæbnen” at Millie bytter krop, gennem en magisk kniv, med den forfærdelige Blissfield Bøddel og begge har nu 24 timer til at løse forbandelsen.

Herfra starter så vores ultra blodige og vildt sjove horrorkomedie. For hvordan er det pludseligt at overtage en fuldvoksen mands krop og kan morderen stoppes med sin videre blodtørstige hærgen i en teenagepiges velsmurte krop?. Men “vigtigst” af alt: vil kærligheden sejre for “Millie Vanilli”??

Så går det ellers løs, for så snart Blissfield Bødlen i Vince Vaughns skikkelse overtager Millies sjæl, kommer der virkelig “Evil Dead 2” fart over feltet og løjerne tager blodigt fat ved roden!

Fik man set 2017´s Jumanji var noget af det mest vellykkede ved filmen Jack Blacks version af teenage blondinen Bethany, med alle de penis jokes der her kunne “fyldes” ud.

En yderst veloplagt Vince Vaughn har med sin psycho rolle, som han efterhånden også er ved at mestre, en “field-day” med at spille teenagepigen Millie der, fanget i en fuldblods mandekrop(der “lugter af hotdog vand!!”), prøver at overbevise sine venner om at hun virkelig ER Millie bag massemorderens ydre. Hans kropsprog og udtale ændrer sig fuldstændigt og man tror vitterligt på at der bor en frustreret teenage pige derinde.

“You´re black, I´m gay! We´re SO dead!”

Kathryn Newton spiller dobbeltrollen som den rigtige Millie der “vågner” op i den “Leatherface” agtige lejlighed og skal derfor agere massemorderens psyke efter overtagelsen. Det gør hun fint men det er hendes ven Joshua i Misha Osherovich skikkelse, der tager de største (bøsse?)kegler som den taske svingende superbøsse, der snupper sig nogle af de bedste af filmens tagliners.

Jeg har ikke siden Sam Raimis ´Drag Me to Hell´ været så morsomt splatterunderholdt som denne splatterkomedie, der heldigvis gør en ære ud af at levere praktiske specialeffekts, samtidig med at overholde de mange horror regler der skal overholdes.

“Min skede har ikke døgnåbent!”

Den selverklærede homoseksuelle instruktør Christopher Landon har med ´Freaky´, leveret en horrorfilm der fylder biografsalens tomme corona sale med fede Bernard Herrmann Psycho riffs, horror klicheer, maskerede mordere og masser af popcorn gnaskeri. Originalt er det vitterligt ikke men herligt forfriskende, som et overfyldt kreditkort på steroider.

Anderledes kedeligt står den fordanskede oversættelse for. Oversætter Henrik Thøgersen har over 20 års erfaring med at lægge undertekster og har tilmed vundet Tekstprisen. Måske han skulle begynde med at researche den gamle mester Kim Schumacher for frisk oversættelse. Ordet “beaver” dukker f.eks. utroligt meget op i filmen, dels pga. vores hovedperson der danser på det lokale heppekor, men også fordi ordet betyder: ….. Dette går b.la. fuldstændig forbi vor oversætter. Ordet “vagi-tarian” bliver af en karakter brugt i filmen som slang for lesbisk, dette får han også oversat temmeligt fladt. Det kan derfor ikke være mange horrorfilm Thøgersen har set, så “læs” filmen uden danske tekster for “maksimum viewing experience”.

“Beavers forever”