Anmeldelse: Halloween Kills. Anmeldelse: Halloween Kills.
John Carpenters gyserklassiker `Halloween´ fra 1978, für endnu et kapitel skrevet pü sig der topper i blodige Body Counts, men falder i maskeballet. Anmeldelse: Halloween Kills.

Anmeldelse: `Halloween Kills´ degraderer `Laurie Strode´ til udskiftningsbÌnken, i overgangsfilm hvor blodet sprøjter, men gyset udebliver.

John Carpenters gyserklassiker `Halloween´ fra 1978, für endnu et kapitel skrevet pü sig der topper i blodige Body Counts, men falder i maskeballet.

Der diskuteres stadig heftigt om hvorvidt Alfred Hitchcocks ´Psycho´ fra 1960 eller John Carpenters ´Halloween´ fra 1978, er den fuldendte slasher film. Ironisk nok for begge film medvirker bĂĽde mor og datter:, Janet Leigh i `Psycho´ og Jamie Lee Curtis i `Halloween´. Men hvor mor Janet tog sin sidste “brusetablet”, endte datter Jamie med at iføre sig som den første “final girl”. AltsĂĽ den kvindelige heltinde og det evige dydsmønster, der altid overlever.

I 2018 besluttede instruktøren David Gordon Green sig for at slette 9 mere eller mindre vellykkede `Halloween´ efterfølgere fra vores horror hukommelse, og instruerede en ny efterfølger, ´Halloween´, der fulgte op efter original klassikeren fra 1978. Dette slap han utroligt godt fra og med original instruktøren John Carpenter “genansat” som musikkomponist, var det nĂŚsten som at vĂŚre tilbage til hovedvĂŚrket.
Det blev midlertidigt senere besluttet at vores “nye” fortĂŚllinger om Laurie Strode og Michael Myers skulle udvides, sĂĽ de nylige “rigtige” fortĂŚllinger ialt skulle bestĂĽ af en kvartet, hvoraf den sidste og kommende film i serien, `Halloween Ends´, vil fĂĽ sin premiere 14. oktober 2022. Nu er seriens tredje del, `Halloween Kills´, sĂĽ nĂĽet halloween biograferne. Men er vi stadig bange for Michael Myers eller er han ved at blive en kedelig gimmick?

Filmen starter umiddelbart efter begivenhederne fra 2018 filmen hvor alle, inklusiv traume offeret Laurie Strode, tror de er sluppet af med `The Shape´ aka. den sindssyge drĂŚbermaskine: Michael Myers. Men nogle utroligt naive brandmĂŚnd er de første der finder ud af at psykopaten overhovedet ikke har en jordisk mulighed for at brĂŚnde inde. Som en hvid haj i en børnehave massakrerer Myers den sĂĽkaldte “styrke” og de tidligere nedslagtninger virker endnu en gang som en meningsløs gang død. Laurie Strode er imidlertid blevet en fast patient pĂĽ hospitalet efter de seneste og blodige konfrontationer med Myers, sĂĽ det er nu op til byen selv at fĂĽ ram pĂĽ stjerne psykopaten. Anført af Tommy Doyle, som Laurie Strode i sin tid passede den skĂŚbnesvangre nat i 1978, gĂĽr byen af nye og gamle kendinge til den endelige kamp mod skyggen der har ødelagt flere generationers skĂŚbner. Men kan man det uden kvinden der stadig overlevede den skĂŚbnesvangre nat i 1978?

The Guardian.

Da John Carpenter for knap 45 ĂĽr siden udsendte sin vel nok mest kendte og mest inspirerende film, var genistregen den snigende uhygge, den krogede og snørklede fotografering og hans ikoniske og simple synthscore. Filmen havde et for nutidens gyserelskere et utroligt lavt “killscore” pĂĽ syv, hvilket med ĂĽrene i takt med flere efterfølgere, har vĂŚret støt stigende i takt med at gyset selv er faldet. Samler man det totale “killscore” fra de 9 forrige `Halloween´ film, inkl. Rob Zombie filmene, fĂĽr man et samlet “killscore” pĂĽ 168. Det svarer til et gennemsnit pĂĽ 15 “kills” pr. film. I seriens aktuelle `Halloween Kills´ fik jeg personligt optalt et samlet score pĂĽ 31 “kills”, hvilket jo naturligvis er ganske fornøjeligt nĂĽr nu Halloween falder pĂĽ denne selvsamme dato.
Men det er altsĂĽ ogsĂĽ en hĂŚmsko nĂĽr filmen ca. skal levere et kill hver fjerde minut, fortaber gyset sig lidt til en slagtehal for Danish Crown elever. Bevares, ikke ĂŠt “kill” er det samme og flere gange ganske kreativt udført og aldrig tidligere har en `Halloween´ film nogensinde vĂŚret sĂĽ blodig, men det er ligesom at vurdere at `Casablanca 2´ skal vĂŚre en action basker.

Men filmens største hÌmsko er manglen pü Laurie Strode, for uden hendes nÌrvÌr med de dybe traumer, forbliver Michael Myers blot en skydeskive for byens borgere, hvis de da ellers ikke selv bliver udsat for en Van Gogh udskÌring.

Anthony Michael Hall har denne gang nÌrmest füet filmens hovedrolle som Laurie Strodes hÌvner Tommy Doyle, der samler byen til hÌvnaktionen mod skyggen der forbandede byen og han er mildest talt ikke en Jamie Lee Curtis. Han kan nok primÌrt huskes fra rollerne fra 80´er ungdomsfilm som ´Fars fede ferie´, `Abefest for viderekomne´, ´Breakfast Club´ og ´Tast mig jeg er din´, hvilket mü siges at vÌre en underlig casting. Den originale rolle fra `Halloween´ 1978 versionen blev spillet af Brian Andrews.
Heldigvis bliver seriens fanbase smukt stimuleret ved gencastningen af skuespillerne Kyle Richards, Nancy Stephens og Charles Cyphers der genoptager deres gamle roller fra den oprindelige `Halloween´ fra 1978. Charles Cyphers medvirkede ogsü i den oprindelig `Halloween 2´ fra 1981 og har Ên af filmens bedste dialoger. Og sørme om Donald Pleasence ikke ogsü dukker op som Dr. Loomis!.
En anden ikonisk `Halloween´ karakter er naturligvis John Carpenter himself, der sørger for det nye score, der dog desvÌrre tilnÌrmelsesvis ikke kan hamle op med hverken 1978 eller 2018 versionen.
David Gordon Green instruerer igen herlighederne med blink i øjet, men det virker lidt som om at man kan høre hans jubelrüb højere denne gang, ved chancen om at lege med hans yndlingsfranchise. Problemet er bare at `Halloween Kills´ burde have vÌret udsendt i 3D, for rigtigt at komme til sin ret.

Lad os hübe at Laurie Strode vender tilbage til hovedrollen i `Halloween Ends´. Indtil da er fanbasen dog stimuleret. Det er dog mere jul end Halloween pü drengen.