Anmeldelse: House of Gucci. Anmeldelse: House of Gucci.
Bag enhver mand st√•r en kvinde, men foran `House of Gucci¬ī st√•r Lady Gaga. Ridley Scotts seneste film `House of Gucci¬ī, stritter i flere... Anmeldelse: House of Gucci.

Lady Gaga og den 84-√•rige mesterinstrukt√łr Ridley Scotts seneste film `House of Gucci¬ī, stritter i flere retninger, der dog ikke skjuler en meget underholdende stjernesp√¶kket film.

N√•r et firma oms√¶tter for 9,62 milliarder euro √•rligt kan det n√¶ppe betegnes som en lille k√łbmandsvirksomhed, og det er modefirmaet Gucci da heller ikke. Og ligesom i hans rigmandsdrama ¬īAll the Money in the World¬ī fra 2017, er Ridley Scott vild med at tage os bag kulissen til de mere end rige og smukke, og Gucci familiens historie er da ogs√• fyldt af intriger, blod og penge der n√¶rmest trygler om et Hollywood manuskript.

Filmen starter en solrig sommerdag i 1978¬īs Italien med en scene der minder os om halvtredsernes Sophia Loren film: en dejlig dame slubrer sig i m√¶ndenes blikke n√•r hun barmfager g√•r forbi dem i den n√¶sten usynlige sommerkjole. Det er bare ikke Sophia Loren, men derimod Patrizia Reggiani i Lady Gagas forf√łrende skikkelse. Hun √¶nser dog ikke de mange bejleres blikke, for den karrierebevidste kvinde har nemlig kun √©t m√•l: at f√• forf√łrt den n√łrdede og kejtede jurastuderende Gucci arving Maurizio Gucci, spillet af talentfulde Adam Driver. Hun tager hurtigt den seksuelle styring i deres forhold, men i s√¶rdeleshed den professionelle. Farmand Rodolfo Gucci har dog luret den snu og glubske unge kvinde, men enes√łnnen Maurizio er forelsket over begge √łrer og vil giftes. Dette g√łr ham arvel√łs til Gucci imperiet. Men Patrizia er ikke s√•dan til at sl√• ud og med sin snu kvindelist og en mordlysten clairvoyant(Salma Hayek) g√•r hun bag de magtfulde m√¶nd, for Gucci imperiet skal blive hendes koste hvad det vil. For som hun siger p√• filmens italienske immigrant engelsk: “It‚Äôs time to take out the trash. Aldo and Paolo are poison”.

Filmen er baseret p√• Sara Gay Fordens bog¬† The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed¬ī fra 2001 og har v√¶ret et dr√łmmeprojekt for Ridley Scott i flere √•r, men ligesom i denne historie er der dukket en uforudset kvindelist op. For med castingen af den 35-√•rige diva Lady Gaga f√•r filmen en helt anden drejning n√•r popscarletten er p√• den rigtige side af kameralinsen. For hvor Scott tydeligt er interesseret i at belyse det forretningsm√¶ssige imperium med alle dens fald grupper af intriger, har Gaga en helt anden agenda. For det er ganske tydeligt hvis bare man kigger lidt ind i de lynende og beregnende √łjne at her fort√¶lles der en historie der ligger Gaga n√¶r. Kampen for rampelysets √łjne med al dens rigdom og ber√łmmelse og v√¶k fra fortidens sp√łgelser, er noget hun selv har k√¶mpet for og kender alt til. Derfor er rollen som `Den sorte enke¬ī Patrizia Reggiani en dr√łmmerolle der ikke efterlader seerne nogen tvivl om k√¶rligheden til denne rolle. Gaga gnistrer i denne rolle der er s√• meget mere end bare indl√¶rt skuespil. Modsat de mandlige skuespillere uds√¶ttes vi her for en √¶gthed der desv√¶rre sj√¶ldent ses i moderne film. Hele forf√łrelsen af Gucci imperiet gennem Gagas √łjne er hele filmen v√¶rd.

Fremmedgjort virker det derfor at Ridley Scott selv ikke har f√•et √łjnene op for Gagas vision af kyniske Patrizia, der helt centralt rummer den centrale og interessante vinkel p√• historien. Blindt famlende tager Scott os opsat bel√¶rende i h√•nden og fort√¶ller hele familie historien omkring br√łdrene Aldo og Rodolfo Gucci og deres to s√łnner Maurizio og Paolo, der virker s√¶rt h√łjdepunkt fokuserende og skitsefortalt n√•r ildfuglen Gaga ikke er p√•.

Filmen er dog, trods en for lang spilletid p√• 158 minutter, langt hen af vejen utrolig underholdende med dens tre √•rtier af skiftende √•rstider, modeluner og klassiske hitliste hits. Scott har selv v√¶ret der i alle √•rtierne og det kan kl√¶deligt ses og fornemmes og hans mange √•rs erfaring i reklamebranchen f√•r filmen til at glitre p√• den helt rigtige m√•de. Det er tydeligt at vi har med Gucci at g√łre og ikke efter√•rsmode fra F√łtex.

Gaga og Adam Driver er filmens bedst spillende, men Jeremy Irons er en dj√¶velsk vampyr som den aldrende Rodolfo Gucci. Anderledes krampagtigt ses Al Pacino som broderen Aldo Gucci, som han er blevet bedt om at spille. Pacino v√¶lger dog alligevel at caste sig selv i rollen som…. Al Pacino!.

Mest pinlig er dog den st√¶rkt maskerede Jared Leto som den lidt sm√•tossede og st√¶rkt excentriske s√łn Paolo Gucci. Forestil dig en Marlon Brando i rollen som Don Vito Corleone, men i stedet for en appelsinskive i munden indl√¶gges der et appelsin TR√Ü!. Det er langt tid siden jeg har set s√• meget overspil. Er Leto til castings runde if√łrt stort gallaspejl? Lur mig ikke om han f√•r en Golden Globe for det makv√¶rk!

Filmen holdes i en bizar fortolkning af italiensk immigrant engelsk, der ville f√• afd√łde Kim Larsens Valby engelsk til fuld best√•else ved en niende klasses mundtlig eksamen, men Lady Gagas nerve og personlige n√¶rv√¶r g√łr filmen holdbar i en film der nok skal blive Ridley Scotts st√łrste succes siden `Gladiator¬ī.

Bag enhver mand st√•r bekendt en kvinde, men foran `House of Gucci¬ī st√•r en Lady Gaga!