Anmeldelse: Jurassic World: Dominion Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
´Jurassic Park: Dominion´ afslutter "sixpack" seriens fem milliarder dollars succes med middelmådig afslutningsfilm, der falder som en uddød dinosaur. Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Universals sjette fortolkning/spinoff af Michael Crichtons to ´Jurassic Park´ bøger, fokuserer igen på størrelsen og ikke gørelsen, i fantasiløs gensplejsning af en dinosaurfilm.

´Jurassic Park: Dominion´ afslutter “sixpack” seriens fem milliarder dollars succes med middelmådig afslutningsfilm, der falder som en uddød dinosaur.

Det var i vanlig Steven Spielberg stil at hans ´Jurassic Park´ tilbage i 1993, fik biografgængere verden over til at tabe både næse og mund ´Laura Dern-style´, over at se de dengang imponerende computergenererede dinosaurer boltre sig i flot celluloid harmoni med skuespillerne. Senere, i 1997, kom så hans ´Lost World´, og så var der ikke flere bøger tilbage der kunne filmatiseres. Spielberg sendte herefter Tom Hanks i krig i ´Saving Private Ryan´ og i bedste ´Dødens Gab´ stil, fortsatte det yderst omsætningsrige franchise sin kunstneriske deroute med andre instruktører, senest med J. A. Bayonas ´Jurassic World: Fallen Kingdom fra 2018.

Nu er instruktøren Colin Trevorrow taget tilbage i instruktørstolen efter hans ´Jurassic World´ fra 2015, for han er nemlig en rigtig “pleaser” instruktør for Universal Pictures, der mere går op i “pleasing” end “freezing”. Og fansene skal da have en afslutning a la ´Spider-Man: No Way Home´?.

I et Hollywood gensplejset mix-max af H.G. Welles og de ti plager, angribes vores dyrebare kornmarker af menneskeskabte kridttids gigantgræshopper, der truer vores menneskelige civilisation. De gensplejsede mutant græshopper er naturligvis skabt i videnskabens tjeneste i håb om en modgift på fjendtlige sygdomme og snarlige klimaforandringer. Derfor drager vores forskervenner til dinosaurenes dal for at rydde op i sandheder og usandheder, i en verden hvor mennesker befinder sig side om side med et eksotisk dyreliv, der oprindeligt blev udryddet for mere end 65 millioner år siden. Men mennesket er som historien har fortalt os flere gange, alle tider været den grimmeste race på hvor klode, og nu er det så op til Owen(Chris Pratt) og Claire(Bryce Dallas Howard) i samarbejde med de gamle kendinge Dr. Ellie(Laura Dern), Dr. Alan(Sam Neill) og Dr. Ian(Jeff Goldblum) at redde jordens liv. Det handler nemlig alt sammen om gener!

Billedet foroven forestiller skuespilleren Bryce Dallas Howard i rollen som Claire Dearing i et akavet forsøg på at undgå at komme på den fjerklædte dinosaur Pyroraptors sultne menu. Men jeg følte tit under filmens 2 timer og 26 minutters spilletid, at være tæt på at bukke under for historiens kviksand af ubagte ideer og hurtigt nedskrevne løsninger.

Det falder mig lidt for brystet at instruktør Colin Trevorrow nu for tredje – og ikke lykkens – gang, igen skal varetage “historiens” gang. Ordene “fantasifuld” og “medrivende” må været fløjet væk fra ham, hurtigere end Forrest Gump kan gnaske chokolade.

Nu er jeg jo ikke helt idiot og jeg skal da også ligesom TheMovsers flittigste læsere indrømme at jeg da primært kommer i biffen med en titel som ´Jurassic Park/World´, for at se flotte, naturrealistiske dinosaurer gnaske sig igennem nogle “sagesløse” homo sapiens. Og her skuffer ´Jurassic Park: Dominion´ da heller ikke: En fantastisk flot motorcykeljagt med en håndfuld Velociraptors gennem snørklede stræder på Malta og et flyangreb begået af en kæmpe flyveøgle, får mit indre Godzilla og King Kong hjerte til at galopere i samme takt som den sprungne fjeder i mit biografsæde. Det er DET der skal leveres og det ville selv en fugtbebrillet Bent Jørgensen have skrevet under på. Så skidt med at filmen nogle gange føles som en tur i Universal Studios.

Filmen har i bedste ´Spider-Man: No Way Home´ stil, taget de helt store skyts med. For udover de obligatoriske dinosaurer, både nye og gamle kendinge bl.a. en såkaldt Gigantusaurus,, har det selvsamme dinosaur studie Universal Pictures, valgt at gen(!!?)hyre de tre klassiske kendinge fra den oprindelige Spielberg klassiker, nemlig Laura Dern, Sam Neill og ikke mindst en yderst “tongue-in-cheek” veloplagt Jeff Goldblum. Goldblum er i stilet 90´er topform i rollen som Dr. Ian Malcolm, hør bare hans tørre kommentar: “Jurassic World? Not a fan!”. Velkommen tilbage i PARKen Jeff! Rollerne føles (gen-?)splicet ind i filmen og kunne sagtens have været spillet af et C-hold, men hyggeligt er det!

Så stærke i karaktererne blev Chris Pratt og i særdeleshed Bryce Dallas Howard aldrig i deres roller. Nu er det for sent.

En økologisk krise?

Efter seks film er det slut(for nu) og fremtidens filmelskere vil nok kun sporadisk tage Spielberg klassikeren op af hatten ved lejlighed. Vi andre venter spændt på de næste Godzilla og King Kong. GENialt!

En sjov fodnote: Sam Neills karakter får af Laura Dern at vide at han ligner sig selv, trods både hvidt hår og skæg. Laura Derns karakter? Hun får sørgeligt ingen rosende kommentar. Har Johnny Depp allerede kistesømmet mee-too?, kunne der jokes.