Anmeldelse: Scarlett Johansson spiller tredje violin i Marvels Black Widow svanesang. Anmeldelse: Scarlett Johansson spiller tredje violin i Marvels Black Widow svanesang.
Jeg har lidt ondt af Scarlett Johansson karakteren `Black Widow¬ī. For nu har hun ENDELIG f√•et sin egen solo-film, om end posthumt, og s√•... Anmeldelse: Scarlett Johansson spiller tredje violin i Marvels Black Widow svanesang.

Enkebal for naturelskere:

St√łder man p√• den kvindelige udgave af spindleren Black Widow, der udover ynder en st√¶rk interesse i seksuel kannibalisme, (hvor hunnen spiser hannen efter parring), er Latrodectus hesperus ogs√• kendt for at engagere sig i s√łskende kannibalisme. Og skulle man v√¶re s√• uheldig som menneske at m√łde s√•dan et fruentimmer, risikerer man sv√¶re muskelsmerter, mavekramper og muskelspasmer. Dette udm√łnter sig naturligvis kun hvis enken bliver forskr√¶kket eller p√• anden m√•de f√łler sig truet.

Den kvindelige russiske art af slagsen, Marvels `Black Widow¬ī, dukkede for f√łrste gang op som Marvel tegneserie under hendes oprindelige navn: Natascha Romanova i 1964. Hurtigt blev hun forbundet til en anden Marvel Avenger nemlig: Hawkeye, og blev s√• endelig i 1966 en fast del af ¬īAvengers¬ī holdet.

I 2010 dukker Black Widow for f√łrste gang op p√• det store l√¶rred i Scarlett Johanssons skikkelse, i Marvel filmen ¬īIron Man 2¬ī. Yderligere seks gange medvirker Scarlett Johansson som `Black Widow¬īi Marvels stort anlagte serie, hvor hun som bekendt sidst m√•tte lade livet i ¬īAvengers: Endgame¬ī fra 2019.

Lige siden premieren p√• ¬īIron Man 2¬ī har det v√¶ret p√• tale at Marvels f√łrende kvindelige ¬īAvengers¬ī superhelt skulle have sin egen solo-film. Men det har desv√¶rre f√łrst efter hendes d√łd, v√¶ret muligt med en solopremiere her i 2021, tilsat en masse corona forhindringer. Siden den oprindelige udgivelsesdato i maj 2020, blev filmen yderligere forsinket tre gange.

Og for at det hele nu skulle blive endnu v√¶rre, har Disney studierne valgt at udsende `Black Widow¬ī som en simulant release p√• Disney+ og i enkelte biografer. V√¶rst m√• det n√¶rmest siges at v√¶re Marvel fan i Danmark, for er man f.eks. K√łbenhavner, kan man kun se filmen i Park biografen og i Valby Kino. Nordisk films biografer har nemlig erkl√¶ret en mindre krigszone overfor Disney mastodonten, da de er utilfredse med forretningsmetoden.

Dette virker lidt mudderkast agtigt. Popcorn i en Nordisk film biograf koster hhv. 32,- 37,- 42,- og 49,- for hhv. b√łrne, lille, mellem og stor popcorn. Der kan muligvis ikke tjenes s√• meget p√• en Disney titel som tidligere, men AL business er vel ALL business?

Disney er nok i sidste ende ret ligeglade med et lille “Happyland” som os, for `Black Widow¬ī har siden premieren den 9. juli i √•r, sl√•et alle hidtil pandemiske biografrekorder efter frigivelsen og har indtil nu tjent over 214 millioner biograf dollars p√• verdensplan og filmen tjente ogs√• $60 millioner dollars i Disney+ global oms√¶tning bare i sin √•bningsweekend. De 60 millioner dollars kan desuden g√• direkte ned i Disneys lomme, da der ikke er “mellemm√¶nd” som Nordisk Film der skal have en fast del af overskuddet. Forts√¶tter Nordisk Film denne strategi, er der kun to tabere: Nordisk Film og danske Disney/Marvel fans.

¬īDown in the Park¬ī p√• √ėsterbro.

Da jeg ikke har set en Marvel film i biografen siden 2019, og da jeg ikke “gider” at betale 179,- kr. for at se `Black Widow¬ī p√• Disney+, valgte jeg og min kone at se det seneste Marvel (mak?)v√¶rk i √ėsterbro biografen Park.

Park teatret er oprindeligt fra 1926 og blev b.la. i 1937 n√¶rmest br√¶ndt ned til grunden, da et tabt cigaretskod i en loge efter sidste forestilling, forsagede at biografen blev totalt √łdelagt. Branden afstedkom et generelt rygeforbud, der heldigvis er g√¶ldende den dag i dag.

Salen var propfuldt ved en 18:20 tiden og vi fik os fremmast op til den gode betjening med cola og chokokaffe p√• krus. Kunderne var en broget skare af alle aldersgrupper, med en k√łnsfordeling p√• en 50/50, der alle virkede oprigtigt interesseret i at “spare” 69,- mod at se Scarlett Johansson p√• det store l√¶rred. Parks billetpris er typisk 110,- kr. stykket.

Fattede vi så handlingen?

Vi er tilbage i 2016, s√• det vil v√¶re en god id√© inden at gense de to Captain America film `The Winter Soldier¬ī fra 2014 og `Civil War¬ī fra 2016.¬†

De to surrogatd√łtre Natasha Romanoff og Yelena Belova, bor idyllisk i 1995¬īs Ohio med deres russiske undercover-agentfor√¶ldre, supersoldaten Alexei Shostakov og Black Widow agenten Melina Vostokoff, som en n√¶rmest normal familie. Men idyllen brister, da s√łstrene uvidende m√• flygte til Cuba, p√• flugt fra USA og en masse hemmeligheder. De m√łdes med den mystiske general Dreykov, der syntes at vide mere end han lader vise, og pigerne bliver taget til fange. Filmen springer herefter videre til 2016 hvor Natasha nu arbejder for SHIELD, da hun nu er en flygtning for at overtr√¶de Sokovia-aftalerne. Hun m√łder senere sin gamle “s√łster” Yelena, som hun ikke har set i √•revis og sammen tager de b.la. kampen op mod den mystiske ¬īTaskmaster¬ī. De m√łder ogs√• deres “for√¶ldre” efter en fangeflugt. Men alt syntes at v√¶re forandret. Dette er optakten til √©t af de m√łrkeste kaptitler i Marvel universet, hvor hemmelighederne st√•r i k√ł for vores heltinde s√łstre.

Jeg er ligesom s√• mange andre Marvel fans vildt begejstret for de buldrende flotte ¬īAvengers¬ī film fra 2012-2019, men ellers er det de tre ¬īCaptain America¬ī film fra 2011-2016, jeg l√¶gger st√łrste begejstring i. Der er noget realistisk “Bond” agtigt over scenariet, og det er heldigvis ogs√• mest i disse “settings” at `Black Widow¬ī excellerer. Specielt i en flot “grounded” motorcykeljagt gennem Budapests gader, med skurken og lejemorderen `Taskmaster` lige i h√¶lende, sad jeg og klemte min cola s√• kraftigt at den n√¶rmest endte som sukkerfri.

`Black Widow¬ī fremst√•r mest som den kvindelige Bond film vi aldrig fik fra MGM studierne eller den k√łnsforskr√¶kkede Bond forfatter Ian Fleming. I nogle sjove Bond “homages”, ses vor heltinde beskue `Moonraker¬ī fra 1979 og som en spoof p√• b√•de `Pussy Galore¬ī og `Goldfinger¬ī mesterv√¶rket fra 1964, kaldes fr√łken Romanoff for Fanny Longbottom. Natasha Romanoff fungerer som en kvindelig russisk koldkrigs udgave af agenten, hvis fortid og fremtid kan syntes fortr√łstningsl√łs, selv n√•r vi er i eksotiske Marokko. Men da vi jo er i Marvel land, er der jo masser af h√•b i de mange CGI eksplosioner, der desv√¶rre er for mange af til sidst.

Jeg har lidt ondt af Scarlett Johansson karakteren `Black Widow¬ī. For nu har hun ENDELIG f√•et sin egen solo-film, om end posthumt, og s√• skinner bi-karakterne st√¶rkere, s√• hovedkarakteren mere fremst√•r som `Black Shadow¬ī. David Harbour er en sand fest som den russiske ¬īCaptain America¬ī Alexei/Red Guardian, men det er Florence Pugh som “lilles√łster” Yelena Belova der konstant og helt ubevist scorer spottet. Velkommen til Marvel universet Florence!

Filmen er instrueret af Cate Shortland, og man kan mist√¶nke hende lidt for den politiske agenda med den mandelige skurk, der hjernevasker forladte kvinder til fordel for sin eliteh√¶r. Dette bliver ikke besvaret i filmen, p√• samme fod som hvorfor kameraholdet kan f√• masser af sublime “me-too” ¬īass-shots¬ī af Scarlett Johanssons “baggagerum”!?.

S√• ligegyldigt om man er til Marvel eller Bond, s√• snyd jer ikke for `Black Widow¬ī. I biografen NATURLIGVIS!

Da du sikkert gennem knap to √•r har set Marvel traileren til hudl√łshed, “tilbyder” vi, mens du venter:

Og denne trailer: