Anmeldelse: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. Anmeldelse: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings.
Marvels første asiatiske superhelt, udfolder ündeløs kampsports teknik, i et visuelt overdüdigt kaiju inspireret martial arts extravaganza punch, med stÌrke referencer til `Iron Man´... Anmeldelse: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings.

Anmeldelse:´Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings´ leverer “Marvelous” kampsportsscener der, yderst underholdende, stĂĽr som de bedste nogensinde i Marvel universet.

Marvels første asiatiske superhelt, udfolder ündeløs kampsports teknik, i et visuelt overdüdigt kaiju inspireret martial arts extravaganza punch, med stÌrke referencer til `Iron Man´ filmene.

Marvels første asiatiske superhelt dukkede for første gang op som tegneserie i 1973, og med Marvels store succes med `Black Panther´ i 2018 skulle der da ogsü kun gü tre ür før han dukkede op i sin egen første spillefilm. Det er der kommet en yderst visuel og flot koreograferet film ud af. Handlingen har det dog ikke helt sü nemt med at følge med i leddene.

Shaun og Katy er bedste venner og de arbejder begge som hotel parkeringsvagter, hvilket de begge er glade for, trods omverdenens lettere overbÌrenhed. En dag dukker en mystisk bande op, der syntes yderst interesseret i et halssmykke som Shaun bÌrer pü. De für dog mere end svÌrt ved at fü fingrene i det, for til Katys store overraskelse, er Shaun en sand kampsports mester. Shaun mü nu komme til en bekendelse: han er søn af den mere end tusind ür gamle kriger og verdensdominant `Mandarinen´, der bÌrer pü de ti ringe hvis kraft gør ham udødelig. Shauns far vil nu have at han overtager de ti ringe, men til hvilken pris og da Shauns far ikke har rent mel i posen, kan det vÌre lidt svÌrt med overtalelsen.

Shang-Chi ligger lidt dybere nede i Marvel godteposen og jeg skal vĂŚre ganske ĂŚrlig og sige at han ikke lĂĽ øverst i tegneserie bunken, før jeg skulle blive glimrende underholdt i IMAX formatet. Jeg er dog altid yderst spĂŚndt nĂĽr jeg skal prĂŚsenteres for en ny superhelt, specielt hvis helten har et specielt “flavour”.

Dette har Shang-Chi, for han er den første i Marvel universet der, udover at vÌre af asiatisk afstamning, ogsü taler sit eget modersprog nemlig mandarin. Overraskende foregür dette ogsü i omkring en tredjedel af filmens spilletid, hvilket kun gør det hele mere autentisk og nÌrvÌrende.
Og nĂŚrvĂŚrende har filmen brug for, da handlingen springer fra San Franciscos gader, over farverigt neonlys i asiatiske byer til ildspydende drager i fantasiverdener.

“Fasten your seat belts, it’s going to be a bumpy night.”

Det er dog kampscenerne der er filmens absolutte centrum. En ündeløs spÌndende jagt i filmens begyndelse, signalerer hvad der yderligere er i vente: en busjagt der für `Speed´ til at blegne med dens action forherligende jagt ned af San Franciscos gader, med martial arts kampe der trÌkker minder om büde `Raid´ filmene og `Kung-Fu Hustle´. Senere halsbrÌkkende scener pü et byggestillads af bambuspinde og de sidste fyrre minutter, der kunne have vÌret outtakes fra `Hero´ og `Tiger pü spring, drage i skjul´. Ja Marvel KAN og VIL levere!

Anderledes forsagt havde jeg det dog med manuskriptet, der burde have talt lidt mere til følelserne, men som “desvĂŚrre” efterlader mig mere sulten efter den nĂŚste fantastiske action scene – og den nĂŚste!

Destin Daniel Cretton har instrueret herlighederne, uden den sidste gnist over hans og Dave Callahams og Andrew Lanhams fordøjelige manuskript. Dave Callaham har tidligere “beriget” manuskripter til b.la. ´ Expendables´ filmene og de yderst famlende efterfølgere: `Zombieland: Double Tap´ og `Wonder Woman: 1984´, sĂĽ ingen forventninger til en Mario Puzo her. DesvĂŚrre.

Hovedrollen som Shang-Chi spilles af Simu Liu, som glimrende agerer en asiatisk udgave af Tom Holland med drenget uskyldighed og mesterlig kampsportsteknik. Han mangler dog lidt udstrüling a la Robert Downey Jr., til rigtigt at levere et Marvel eftermÌgle. Awkwafina spiller Shang-Chis ven Katy med finurlig vid og charme. Hun kendes müske bedst i rollen som Peik Lin Goh i ´Crazy Rich Asians´ serien.
Omvendt er der mere bid og udstrĂĽling hos filmens skurk Xu Wenwu aka. ´Mandarinen´, der spilles med overbevisende pathos og stil af Hong Kong skuespilleren Tony Chiu-Wai Leung. Har man bare en novice “know-how” i asiatiske film, burde man kunne genkende ham fra knap hundrede asiatiske film med klassikere som John Woo´s ´Hard-Boiled´, Kar-Wai Wong´s `In the Mood for Love´ og Yimou Zhang´s `Hero´. En lidt anden klasse.
Martial arts legenden Michelle Yeoh medvirker naturligvis ogsü som kamptrÌner. Hun kan ogsü ses i de nÌste fire ´Avatar´ film.

Filmens lydside skal ogsü have lidt velfortjent spalteplads, med dens herligt skizofrene mix af pumpende techno og gamle travere som The Eagles ´Hotel California´.

´Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings´ blev optaget under corona epidemiens vÌrste hÌrgen i 2020, men dette er heldigvis ikke noget der har skrammet filmen. Den afleverer et fint og flot bud pü en asiatisk superhelt, jeg ikke kan vente med at se i den kommende ´Avengers´ opstilling. Alligevel forbliver Shang-Chi nok pü sidelinjen, trods min begejstring.