Anmeldelse: The Green Knight Anmeldelse: The Green Knight
En Smuk Skuffelse The Green Knight er baseret på et digt, fra det 14 århundrede, som selveste J.R.R. Tolkien oversatte til engelsk og delte... Anmeldelse: The Green Knight

En Smuk Skuffelse

The Green Knight er baseret på et digt, fra det 14 århundrede, som selveste J.R.R. Tolkien oversatte til engelsk og delte med hans mange læsere. Oprindeligt er digtet på 2500 ord, men David Lowery har formået at strække det til en 2 timer 15 minutters spillefilm. Spilletiden løber ikke hurtigt afsted, hvis du leder efter en actionfyldt ridder fantasy, så er det ikke her du finder den.

Filmen omhandler Kong Arthurs nevø, Gawain. Han tager ved en julefest imod den grønne ridders udfordring, en udfordring som af den grønne ridder bliver omtalt som en lille juleleg. Udfordring lyder: Hvis du kan såre mig, om det er en flænge eller et dødeligt slag, så giver jeg dig mit våben. MEN du skal aflægge løfte på, at komme til mig om et år og lade mig give dig samme slag som du gav mig. Gawain hugger efterfølgende hovedet af den grønne ridder, så venter den samme skæbne ham året efter? Og er rejsen ud til den grønne ridder måske mere udfordrende end alt andet?

Gawain

Det kan ikke benægtes at The Green Knight er en smuk film, scenografien er et vidunder, musikken er storslået, designet er smukt og fantasi verdenen er fyldt med spændende væsener. MEN det er altsammen bundet sammen af den alt for tynde tråd, hovedpersonen Gawain. For at sige det ligeud, Gawain er i min verden en absolut ulidelig karakter, min interesse i hans historie blev mindre og mindre, efter hvert eneste minut.

Hvis filmen kun havde været 30 minutter, så havde jeg givet den 10 ud af 10, den ville have været en perfekt fortælling! Men fordi vi tilbringer over 2 timer med en karakter, som for det meste bare kigger med store eftertænksomme øjne, er forvirret, mister sine ting og får dem igen, virker det som absolut tidsspilde. Jeg må indrømme, at jeg sjældent har været så rastløs i et biografsæde. Jeg måtte bevæge mig konstant for ikke at falde i søvn, det på trods af at jeg lige havde fået to kobber kaffe. Jeg kunne simpelthen ikke finde en grund til, at have nogen interesse i hvad der skete med Gawain.

Den Grønne Ridder

I hele denne fortælling, fuldt med hekse, elskerinder, tyve, talende dyr, spøgelser, jægere og krigere, så er der kun en som i sandhed var perfekt hele vejen, den grønne ridder. Perfekt castet er Ralph Ineson, som har en stemme der minder om Saruman, samtidig med at karakterens motivation og visdom er en genistreg. Jeg ville ønske Guilermo Del Toro kunne få penge til en Green Knight serie, med den grønne ridder helt i fokus, i stedet for de sølle 10 minutter vi får her.

I filmen finder vi også karakterer, som hvisker deres replikker med maksimum intensitet. Vi møder kendte navne som Alicia Vikander og Joel Edgerton, som gør hvad de kan med absolut intetsigende replikker. Og et lille plus kan også findes i det unge talent, Barry Keoghan, kendt fra Killing of the Sacred Deer, Dunkirk og Chernobyl, som kommer ind og fuldstændig out-shiner Dev Patel, i et flot one-take shot!

Konklusion

En film som kunne have været fantastik, hvis de havde klippet en times dramatisk pause ud.