MovSer

All about movies and series

Er man til trashede b-film, underholder Vin Diesels Bloodshot glimrende. Men nogen tjeneste gør filmen ikke for Valiant Comics, der hermed stadig ligger i...

Skulle man ligge inde med en 169/179 kr. fordi man ikke orker sit daglige besøg i netto, “lokker” streamings tjenester som Blockbuster og Viasat lige nu med “det favorable tilbud”: Bloodshot.

Filmen nåede ikke at blive vist i al sin “pragt” i de danske biografer, grundet den forbandede corona virus, og er nu henlagt i det såkaldte “biograf aktuelle streamingstilbud”.

TheMovser er af uransagelige grunde blevet lokket til dette “tilbud”, men så kan vi da hjælpe vores læsere til en undvigelsesmanøvre?

Historien, som den bør foldes ud:

Bloodshot debuterede som tegneserie i november 1992, for det kultdyrkede Valiant Comics.

Bloodshot karakteren blev skabt af Kevin Van Hook, Don Perlin og Bob Layton under opbygningen af Valiant Comics. David Chlystek stod som ophavsmanden til navnet på karakteren.

Bloodshot er en tidligere soldat, der i bedste Robocop stil bliver erklæret død for omverdenen, får fjernet sin hukommelse og bliver “misbrugt” af systemet, til at klare “hemmelige missioner”.

Så langt så godt, og da denne anmelder hørte at der skulle udmønte sig en “direkte trussel” til både Marvel og DC med ankomsten af den første film fra Valiant Comics, kunne jeg kun sige: YESSS!!.

Som stor elsker af de store tegneserie titaner Marvel og DC, kunne jeg kun positivt afvente resultaterne. Mere vil som sagt altid have mere!

Men øv, Vin Diesel er sgu ingen Robert Downey Jr., der i dennes første Marvel film Iron Man fra 2008, både lavede det ultimative skuespiller comeback, men også fik Marvel på så en sikker opstart, at Marvel stadig den dag i dag, går fuld fart frem uden at se sig tilbage.

B-films æstetik, udsat for Vin Diesels “charme”.

Historien begynder på lige fod med sit tegneserie ophav:

Elitesoldaten Ray Garrison(Vin Diesel), bliver skudt til plukfisk(eller gør han?)under en mission.

Han “vågner” op igen på et hemmeligt laboratorie og består nu af én milliard såkaldte nanorobotter der, hvis han “slår sig” eller bliver destrueret, kan “samles” igen på få øjeblikke.

Han er altså nu nærmest udødelig.

Dr. Emil Harting(spillet med vanlig pondus af Guy Pearce), er videnskabsmanden der har “lappet” vores helt sammen til dræbermaskinen Bloodshot.

Men noget er gået galt. For der findes stadig lokationer i Ray´s hukommelse der kan huske minder omkring hans tidlige liv og specielt drabet på kæresten Gina.

Men kan sandheden opspores, hvem er hvem og kan Bloodshot finde sin identitet, når man er “kemisk” skabt?

Sæt dig tilbage i sædet og bliv “underholdt”.

Med sådan en fortællings optik, burde man hurtigt kunne finde ud af om Bloodshot er en film der kan appellere.

Er man til Woody Allen, Guldpalme vindere eller danske Bodil dramaer, kan der roligt spares på pengene.

Bloodshot vil primært appellere til dem der har Paul Verhoevens 1987 sci-fi mesterværk Robocop stående i 5-6 forskellige udgaver på videohylden, og lige vil se en mere kikset version.

For det er virkeligt en mere kikset udgave Dave Wilson har instrueret.

Det er også synligt at det er hans debutfilm, der visuelt mest ligner Leigh Whannells film Upgrade fra 2018.

Men hvor Leigh Whannell udnyttede dennes begrænsninger med en meget vellykket b-film, i øvrigt filmet med de samme farvenuancer, forfalder Bloodshot til klichéfyldt action fortælling, uden Upgrades idérigdom.

Bloodshot karakteren kommer heller aldrig “ud” fra sit opholdssted omkring laboratoriet, og forbliver hermed mere kedelig.

Det virker mest som opstart på et pilotafsnit, uden disses senere forhåbentligt mere spændende afsnit.

Historien er også set så mange gange før. Det havde dog været o.k. hvis der var tilført lidt nye tiltag og charme i historien, men nej der er ingen rigtigt overraskende momenter at hente her.

Men har Vin Diesel ingen charme?

Nej han fylder rollen godt fysisk ud, men charme har han ikke. Faktisk vil jeg sige at en “skuespiller” som Dolph Lundgren har mere udstråling og mere rå stemmeføring, end Diesels “Disko-dørmand” stemmefraseringer.

Der er dog tilført filmen fede special- og splattereffekter at syne, når Garrison/Diesels ansigt bliver skudt i stykker, og skal samles igen på den særprægede krop.

Slutkamp scenen er såmænd også ganske ok, hvis man er til action a la “Jason Statham-style” i The Mechanic.

Konklusion:

Hvis man ved hvad man går ind til, er Bloodshot en ganske underholdende b-film for den rette tilskuer, i disse røv-kedelige corona tider. Lidt ligesom den “glemte” Marvel film The Punisher fra 2004.

Men filmen havde absolut vundet, hvis en Robert Rodriguez havde instrueret eller en Saga biograf havde vist “værket” i ridsede billeder med fedtede sæder.

Ak ja ikke alt er godt med 8K digitalbilleder, men vi håber dog trods alt at der dukker flere film op fra Valiant Comics.

God konkurrence er altid godt, eller hvad DC/Marvel?

 

Spread the love

Kasper

Professionel film nørd og selvlært skribent.

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.