MovSer

All about movies and series

Bombshell Bombshell
Bombshell er filmatiseringen af den virkelige, og nylige, Fox skandale, som startede Times Up bev√¶gelsen mod chikane i 2018. Vi f√łlger tre kvinder: Den... Bombshell

Bombshell er filmatiseringen af den virkelige, og nylige, Fox skandale, som startede Times Up bevægelsen mod chikane i 2018.

Vi f√łlger tre kvinder: Den popul√¶re og til tider udsk√¶ldte v√¶rt, Megyn Kelly (Charlize Theron), den h√¶rdede v√¶rt Gretchen Carlson (Nicole Kidman) og den nyansatte Kayla (Margot Robbie). Da Gretchen bliver fyret fra Fox starter hun en retssag mod chefen, Roger Ailes (John Lithgow), og dette s√¶tter gang i en r√¶kke chokerende afsl√łringer omkring det giftige arbejdsmilj√ł hos Fox News, hvor kvinder systematisk er blevet udsat for chikane og afpresning i √•revis.

Bombshell var en af de film som tiltrak en masse opmærksomhed op til årets Oscar uddeling, og den gik da også hjem med en statuette for Bedste Hår og Makeup. Når man ser Charlize Therons transformation til Megyn Kelly, er det ikke svært at forstå hvorfor den vandt i netop denne kategori.

Theron er også fænomenal i denne film, alt lige fra looket, til præstationen, til den dybe stemme hun formår at frembringe for at mime Kellys karakteristiske træk.

Margot Robbie er også blændende, og giver en uhyggeligt relaterbar præstation i nogle af filmens mest ubehagelige scener, heriblandt en hvor hendes karakter (Kayla) udsættes for en nedværdigende krænkelse på Ailes kontor.

Det er uden tvivl hendes scener som f√łles mest rystende og hjertebankende at v√¶re vidne til.

Kommer budskabet frem?

Til dels, ja.

Det er chokerende (og for mange af os kvinder desværre også alt for familiært) at se hvor slemt det egentlig stod til hos Fox News, ikke mindst fordi at filmen foregår i 2016, midt i Trumps valgkampagner og den politiske mudderkast.

Bombshell er også en film om kvinder som er skrevet, instrueret og produceret af mænd, og desværre kan det ses.

Filmen har masser af sympati, men er fattig p√• empati, i den forstand at selvom vi kigger kvinderne i √łjnene og over skuldrene, endda op i sk√łrterne, s√• ser vi alligevel aldrig tingene helt fra deres perspektiv. Selvom de er hovedpersoner i deres egne historier, virker de seksualiserede og til tider endda d√¶moniserede.

Det f√łles mest af alt som om denne film er lavet til m√¶nd, som en folkeskole-demonstrationsvideo af hvordan sexchikane ser ud p√• arbejdspladsen. Vi skal sidde gennem lange montager af eksempler p√• ting som Foxs kvindelige ansatte har m√•ttet st√• til m√•l for, og det f√łles un√łdvendigt at sk√¶re sexchikane s√• groft ud i pap, at det kun er en r√¶kke ‘√•benlyse’ scenarier “Jeg vil se indersiden af dit hotelv√¶relse” (l√¶gger en h√•nd p√• hendes kn√¶) som bliver vist som g√¶ldende. Der bliver virkelig smurt tykt p√• i nogle scener, og det fanger slet ikke hvor kompleks chikane er: ikke som en sex-ting, men som en magt-ud√łvelse.

Filmen bliver defineret som en docusatire, hvilket er et fabeldyr af en genre, som er um√•delig sv√¶r at mestre. Bombshell g√łr sit bedste, og slipper ogs√• godt afsted med det en god del af vejen, men dens bizarre insisteren p√• at bruge ‚Äėdet mandlige blik‚Äô p√• dens kvindelige hovedroller er undringsv√¶rdigt, og den skamfulde usande implikation at kvinderne ‚Äėslutshamede‚Äô hinanden og bebrejdede hinanden for det der var sket, er mildest talt utilgiveligt.

Der er kommet en sp√¶ndende respons til filmen, i form af den virkelige Megyn Kellys egen video, hvor hun ser filmen sammen med de andre virkelige kvinder som filmen er baseret p√•. Da de efterf√łlgende fort√¶ller om deres umiddelbare reaktioner, st√•r det klart at filmen er en blanding af hit og miss, b√•de n√•r det kommer til sandheden, men ogs√• n√•r det kommer til dens h√•ndtering af det s√•rbare emne.

Det er som om at filmens mest fiktive dele alle taler imod kvinderne; at de ikke st√łttede hinanden, at Kelly gik i stramme kjoler mens hun blev chikaneret (i virkeligheden kl√¶dte hun sig bevidst som en mand, for at blive taget seri√łst af sine kolleger), og v√¶rst af alt; at Roger Ailes ‚Äėbare‚Äô fremst√•r som en sm√•pervers, √¶ldre herre, n√•r han i virkeligheden manipulerede, chikanerede, kr√¶nkede og truede sine ansatte, n√•r han ikke havde for travlt med at kaste ting efter dem.

I f√łlge vidnesbyrder var der ikke bare tale om en chef som kom med sleske kommentarer til sine kvindelige ansatte n√•r de m√łdte op i stramme kjoler, men en tyran, som lod sin vrede og manipulation p√•virke alle omkring ham.

Spread the love

JaneValeur

Professionel n√łrd med svaghed for gysere, indiefilm og dokumentar.

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.