Film Anmeldelse: Chungking Express Film Anmeldelse: Chungking Express
En Forvirrende Historie, Som Du Ikke Kan Få Nok Af. Chungking Express er en film fra Hong Kong, der selvom den blev udgivet tilbage... Film Anmeldelse: Chungking Express

En Forvirrende Historie, Som Du Ikke Kan Få Nok Af.

Chungking Express er en film fra Hong Kong, der selvom den blev udgivet tilbage 1994, først nu bliver vist i nogle enkelte danske biografer. Filmen er to separate fortællinger, hvor to politibetjente forelsker sig i to forskellige kvinder. Det eneste der forbinder dem, er at de spiser ved den samme restaurant.

Historien vil højst sandsynligt bringe dig mere forvirring end information, men den har alligevel et så tiltrækkende design og smukke karakterer, at du ikke vil kunne tage øjnene fra skærmen. Filmen vælger at fokusere 80 % af dens spilletid, på blot at lade dig observere karaktererne igennem deres ensomhed, lykke, begær, arbejde og forelskelse.

Ny Marvel Skurk Er Forelsket

Et stort navn i den asiatiske filmverden, er Tony Chiu-Wai Leung. Han Spillede Leonardo DiCaprios rolle i filmen som The Departed er et remake af, ja det er et remake, Infernal Affairs. Før John Woo kom til Hollywood med Face/off, så lavede han en ligeså vanvittig action film med Chiu-Wai Leung, Hard Boiled. Tony Chiu-Wai Leung har haft mange indirekte forbindelser til Hollywood, nu er han der officielt selv.

Han spiller skurken i den allernyeste Marvel film, Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. Hvis du ønsker at læse mere om den, kan du finde vores anmeldelse på themovser.dk. Men idag snakker vi om hans rolle i en 27 år gammel film, hvor han arbejder sammen med Instruktøren Wong Kar-Wai. De to har sammen lavet 7 film sammen, det er et samarbejde mellem skuespiller og instruktør som kan sammenlignes med De Niro og Scorsese.

Hvem er Wong Kar-Wai

Instruktøren bag Chungking Express har mange internationale fans, blandt andet Quentin Tarantino, som har bragt mange af Wong Kar-Wai film over til USA. En film af Kai-Wai kan beskrives som drømme, hvor vi i stedet for et start og slut plot, bliver præsenteret for nogle karakterer som fylder os med 100 spørgsmål. I en utroligt flot designet verden, leder vi sammen med karaktererne efter svarerne, som vi ofte ikke får.

Bør opleves i biografen, men er også tilgængelig derhjemme.

Det er kun i et meget begrænset antal biografer de viser denne film, pg kun i en begrænset periode. Det er min største anbefaling at opleve filmen i biograf mørket, hos Grand teatret, Empire i København eller Øst for Paradis, hvis du bor i Århus. Så det er bare at komme afsted, før det er for sent. Der er dog også håb hvis du foretrækker din egen sofa, fordi dine skattepenge har allerede betalt for den oplevelse, eftersom filmen er tilgængelig på filmstriben.dk.