Film Anmeldelse: The French Dispatch Film Anmeldelse: The French Dispatch
Wes Anderson Har Inviteret Alle Hans Venner Til Kaffe The French Dispatch er et forsøg på, at presse så mange kendte navne ind på... Film Anmeldelse: The French Dispatch

Wes Anderson Har Inviteret Alle Hans Venner Til Kaffe

The French Dispatch er et forsøg på, at presse så mange kendte navne ind på en filmplakat som muligt, filmen har flere kendte navne end Endgame har superhelte. Selvfølgelig skal vi også pøve at nævne dem alle her, mest af alt bare for at demonstrere hvor massiv rollelisten er: Timothee Chalamet, Benicio Del Toro, Tilda Swinton, Adrian Brody, Frances McDormand, Owen Wilson, Léa Seydoux, Jeffrey Wright, Henry Winkler,    Christoph Waltz, Liev Schreiber, Willem Dafoe, Edward Norton, Saoirse Ronan, Elisabeth Moss,  Jason Schwartzman og selvfølgelig Wes Andersons Good Luck Charm Bill Murray.

Filmens store cast er filmens største tiltrækningspunkt, eftersom de mange karakterer bliver sat i forsædet i stedet for plottet. Du føler mere du er til et socialt kaffeselskab, hvor du møder en masse gamle bekendte og igennem hele festen tænkte du, hej det jo ham/hende. Det en hyggelig fest, kaffen er god og designet er flot. Men ligesom ved familiekomsammen, så har du blevet træt midtvejs igennem, mister fokus og vil bare gerne have det til at slutte.

Ikke Et Samlet Plot

Filmen giver os ikke et samlet plot, men fire forskellige historier, som har et bindingspunkt: Som er The French Dispatch, en lille fransk avis. Filmens historierier omhandler Kultur, Kunst, Politik, Ungdom, Alderdom, Kriminalitet, Sexualitet, Madlavning og mest af alt: En forfatters formål!

De mange historier er ikke alle på samme niveau, filmens når sit højdepunkt før den når sit midtpunkt. Den bedst fortalte og mest interessante historien, er maleren Moses Rosenthaler (Benicio Del Toro). Moses er en massemorder, som nu sidder i livsvarigt fængsel, hvor hans kunstneriske evner bliver opdaget af Julian Cadazio (Adrian Brody). Med Simone (Lea Seydoux) som inspiration og model, opnår Moses berømmelse verden over for sin kunst, men er han alt hypen værd? Den korte historie er et absolut mesterværk, med dens diskussion om kunst, dens humor, kemien mellem Adrian Brody og Benicio Del Toro er hele filmens højdepunkt!

Selv Wes Andersons Bundniveau Er Værd At Se

Desværre er de tre andre historier ved deres bedste øjeblikke, kun moderat interessante og har højst et grin i dem. De er enten meget langtrukne eller fortalt som om filmen er sat på dobbelt hastighed. De mange meget veldesignede kulisser flyver forbi, plottet virker som overfladisk tidsspilde og karaktererne er tomme og kedelige.

MEN JEG MÅ INDRØMME, at filmen er værd og se, hvis ikke for andet så i hvert fald for Benicio Del Toro og Adrian Brody.

Wes Anderson er en meget unik instruktør, som altid leverer noget nyt i sine film. Jeg ser altid frem til hans film med stor forventning, hvilket også er grunden til at han er en af de instruktører, hvor jeg har opsøgt og set alt han har lavet. Men jeg må desværre erklære, at dette nu officielt er hans bundniveau i min bog.