Filmanmeldelse: Black Panther: Wakanda Forever Filmanmeldelse: Black Panther: Wakanda Forever
For 2 Är siden rystede nyheden om Chadwick Bosemans tidligere dÞd hele filmverdenen. Udover at vÊre bÄde hovedrolleindehaveren af den titulÊre film fra 2018... Filmanmeldelse: Black Panther: Wakanda Forever

For 2 Ă„r siden rystede nyheden om Chadwick Bosemans tidligere dĂžd hele filmverdenen. Udover at vĂŠre bĂ„de hovedrolleindehaveren af den titulĂŠre film fra 2018 og karakteren ‘Black Panther’ i Marvel-filmene siden 2016, var Bosemans anerkendte talent scenestjĂŠlende pĂ„ det store lĂŠrred, og ligesĂ„ pĂ„ teaterscenen. Med ‘Black Panther’, og filmens enorme success, fyldte han ogsĂ„ et vakuum for det sorte samfund, og blev en kulturel helt der rakte lĂŠngere end som superhelt i Marvel-filmene. I hans eftermĂŠle ses aftryk af et fĂŠnomen, der viser sig, at vĂŠre uerstatteligt. Med respekt for Boseman, har filmstudiet der laver Marvel-filmene valgt ikke at recaste karakteren T’Challa som Black Panther, men bygger videre pĂ„ fundamentet fra hans fĂžrste film i ‘Black Panther: Wakanda Forever’.

T’Challa er dĂžd, og et Ă„r er gĂ„et. Uden sin beskytter Black Panther, er landet Wakanda – der blottede sig for verdenen i forrige film – et mĂ„l for resten af verdenen. De vestlige verdensmagter krĂŠver adgang Wakandas unikke vibranium, hvis egenskaber kan bringe enhver nation ind i den nĂŠste evolutionĂŠre ĂŠre af vĂ„benteknologi. I kĂžlvandet af tabet af en sĂžn, en bror, en kĂŠreste, formĂ„r kongefamilien at forsvare nationen bravt presset fra omverdenen, men en indtrĂŠngende budbringer fra havet, truer med et ultimatum der ikke kun vil bringe krig til Wakanda, men til overfladen af alle nationer.

Black Panther er dĂžd, lĂŠnge leve Black Panther

I sin dĂžd, har Chadwick Boseman efterladt en enorm byrde pĂ„ hele rollebesĂŠtningen af ‘Wakanda Forever’. Én de alle mĂ„ vĂŠre med til at bĂŠre, men ogsĂ„ ĂŠre i hans navn. Hos Letitia Wright, der spiller Shuri – prinsesse og lillesĂžster til T’Challa – er vĂŠgten tungest. ‘Wakanda Forever’ er nemlig simultant Shuris historie, hendes afsked til sin kongebror, og fremtiden af Wakanda. Som tilbagevendende instruktĂžr og forfatter, formĂ„r Ryan Coogler i ‘Wakanda Forever’ at se et potentiale med Shuri, som den nĂŠste beskytter. Wright erstatter ikke sin bror og medskuespiller i sin rolle, men hendes karakter bygger videre pĂ„ Wakandas mytologi i hans Ă„nd – og heldigvis viser Wright sig transformativ i sin birolle, og talentfuld som hovedrollen. Som hjertet, geniet og champion af Wakanda, er hun bĂ„de sympatisk som T’Challa, og hĂŠvngerrig som ĂŠrkeskurken Killmonger fra fĂžrste film (spillet af Michael B. Jordan). PĂ„ trods af store odds, sĂ„ fungerer Cooglers vision fremragende.

Modsat Shuri, introduceres mexicanske Tenoch Huerta som antihelten Namor – Marvels fĂžrste mutant i sin live-action debut. Namor er en ny race af sympatiske ĂŠrkeskurke i Marvel-filmene, der hidtil kun har vist sig som karakterfejl i Loki, Thanos, og Killmonger. Det har vĂŠret et lĂŠngerestĂ„ende problem i Marvel-filmene, at skurkene primĂŠrt har vĂŠret spejlbilleder af heltene, og kun eksisterer for, at oplĂžfte heltene i egen ransagelse. Med Namor har Marvel Cinematic Universe for fĂžrste gang det nĂŠrmeste af deres egen Magneto (fra ‘X-Men’-filmene). Namor er samtidig sĂ„rbar og dikterende, empatisk nĂ„r han er belĂŠrende, forhadt men oversvĂžmmet af kĂŠrlighed fra sit undersĂžiske folk. Han ejer sine fejl med et ĂŠrligt smil, og ser helhed af en kamp, hvor andre kun kan se nĂŠste knytnĂŠve – og Huerta oplĂžfter konsekvent rollen som den aztekiske gud i alle sine scener.

Den stérkeste performance i ‘Wakanda Forever’ kommer dog fra Angela Bassett, som regent af Wakanda, hvis tab af sin sþn, ryster scener. Bassett peaker sin lange karriere med en stoisk, heroisk, og sþrgende dronning Ramonda. Hendes karakter manifesterer tydeligt de fþlelser rollebesétning har omkring Chadwick Bosemans dþd, og det er til at mérke med en vis rungen.

Filmen introducerer ogsĂ„ Dominique Throne som Riri Williams, der som halv Helena af Troja og halv Peter Parker-vidunderbarn, ikke servicerer historien betydningsfuldt. Hendes Ironheart-alter ego lĂžftes ikke over, at vĂŠre et plot device, action figur-serie, og introduktion til egen Disney+ serie. En overflĂždighed der gĂžr ‘Wakanda Forever’ unĂždvendig kompliceret, i en fortĂŠlling der i forvejen ikke altid har takt og momentum. Med en spilletid pĂ„ 2 timer og 21 min, er filmen tilmed den anden lĂŠngste i den nu 30-films lange blockbuster-serie, og gavner ikke af det. Undervejs overskygger subplots der ikke konkluderes i denne film, og megen rejsen til nye lokationer fĂžles til sidst som en montage af informationer. Noget som den fĂžrste ‘Black Panther’ ellers balancerede fint med sin simplicitet. Til gengĂŠld neglicerer ‘Wakanda Forever’ ikke sin forgĂŠngere, men vĂŠlger at omfavne alle sine karakterer og sit univers i sin helhed. Wakanda og Black Panther er blevet stor nok – som bevĂŠgelse – til, at kunne stĂ„ pĂ„ egne fĂždder, og det er ‘Wakanda Forever’ utrolig bevidst om.

The Future Is Wakanda

Med en hovedsagelig kvindelige rollebesĂŠtning, befinder der sig en styrke af feminisme i ‘Wakanda Forever’, og sammen med temaet af diversitet, formĂ„r denne film i fjerde fase af Marvel Cinematic Universe, at skille sig ud fra forrige faser med en foryngelse. Den undersĂžiske verden Namor kommer fra, er forfriskende original, romantiseret, og visuelt dokumentarisk. Dens autenticitet bringer de syv riger i ‘Aquaman’ til skamme, pĂ„trods af, at de to Atlantis-karakterer bĂŠrer samme tegneseriebaggrundshistorie. I filmen er Namor i en aztek-inkarnation, og med Huerta som dens reprĂŠsentant, genopstĂ„r en glemt civilisation i ‘Wakanda Forever’, der i forvejen blomstrer med sit afrikanske fremtidssamfund.

De to modsĂŠtninger af verdener er utrolig flotte og betagende – men ‘Wakanda Forever’ er dog ikke uden et helvede af teknikaliteter. Abrupte og travle klipninger afbryder tit flowet, hvor stemningen kommer kluntet til udtryk. Ofte ses kameralinsen ude af fokus, og med brugen af forskellige kameraer, bĂžr filmen absolut ogsĂ„ undgĂ„s i IMAX. OplĂžsningen og format er simpelthen for skiftende, og tager nĂŠsten Ă©n helt ud af filmens tredje akt. En actionspĂŠkket akt der tilmed har travlt med at vise det hele, frem for at fokusere pĂ„ det vigtigste. Tilbagevendende komponist Ludwig Göransson, som vandt en statuette for sit heartbeat of Wakanda-soundtrack, leverer ogsĂ„ undervĂŠldende lydspor i dette nĂŠste store kapitel. Der er smukke lyspunkter i hans soniske univers, men de er for udspredt, hvor resterende lyder anonymt og halvhjertet.

‘Wakanda Forever’ er en lang og ujĂŠvn filmoplevelse. Nogle gange bluser filmen op med fantastiske actionsekvenser ikke set siden ‘Captain America: The Winter Soldier’, og andre gange bliver tempoet maltrakteret med et overflod af vĂŠgtlĂžshed. NĂ„r filmen tager sig tid med sit narrativ, har ‘Wakanda Forever’ optimistiske filmĂžjeblikke der er vĂŠrd at opleve i biografen, men der hvor den skynder pĂ„ sig selv, fĂžles filmen som en forlĂŠngelse af de fĂžrste trailers. HĂžjdepunkterne er dog utrolige hĂžje, og lavpunkterne befinder sig i troposfĂŠren af Marvel-film; hvilket er en standard fortsat bedre end de fleste superheltefilm fra andre filmselskaber.