Filmanmeldelse: Lightyear Filmanmeldelse: Lightyear
“I 1995 udkom filmen Buzz Lightyear som inspirerede legetøjet. Det blev øjeblikkeligt Andys yndlingsfilm. ‘Lightyear’ er denne film.” Denne elegante indledning i Angus MacLanes... Filmanmeldelse: Lightyear

“I 1995 udkom filmen Buzz Lightyear som inspirerede legetøjet. Det blev øjeblikkeligt Andys yndlingsfilm. ‘Lightyear’ er denne film.” Denne elegante indledning i Angus MacLanes første solo-instruerede animationsfilm iscenesætter hvori kontinuiteten i ‘Toy Story’ dette sci-fi eventyr finder sted. Historien om Buzz Lightyear begyndte for de fleste, der er vokset op med ‘Toy Story’, i selv samme år, men i ‘Lightyear’ opleves og udforskes en moderne, og mere seriøs space ranger

Efter at have landet på en fremmed planet, indser Buzz og sin kollega Alisha, at planten er faretruende for deres rumudforskende koloni, og de må flygte derfra omgående. De er dog ikke hurtige nok, og det værst tænkelige sker; Buzz styrter deres rumskib, og ekspeditionen er nu strandet på en uvelkommen ny verden. For at undslippe planeten, må han slå sig sammen med en gruppe af uegnede rekrutter, samt årets-bedste-julegaveidé robot-katten Sox, men ærkeskurken Zurg har andre planer for Buzz.

Buzz har fået en opgradering

Det er for første gang, at vi får at se Buzz Lightyear med hår på hovedet, hvilket fint fortæller, at Pixar har valgt, at lave en genfortolkning fremfor en genfortælling af den ikoniske space ranger på mission. Det er ikke første gang, at Buzz har eventyr udenfor ‘Toy Story’-filmene. I spin-off tegnefilmsserien ‘Buzz Lightyear of Star Command’, der kørte i 4 sæsoner, er Buzz i fronten af en intergalaktisk alliance, hvor han som en del af de fredsbevarende Space Rangers, beskytter mod større trusler. Seriens tilbagevendende antagonist Evil Emporer Zurg – første gang set som legetøj i ‘Toy Story 2’ – hersker over et imperium af armerede robotter. Buzz tager en gruppe af rekrutter under sine vinger, i et serie-lang forsøg på, at stoppe krigsherren en gang for alle. Det får næsten filmen til at lyde som en genfortælling, men essential er ‘Lightyear’ en oprindelse til den ikoniske space ranger. Det er en meget personlig fortælling, der kommer til kernen af hvad der gør Buzz Lightyear til en inspiration, og her slutter forbindelsen også til ‘Toy Story’ universet.

‘Lightyear’ bryder den plastik form tidligere set i Buzz, og kommer under overfladen på en ustandselig soldat, der sætter missionen i forsædet af sit eget liv. Godhjertet til kernen, men med en skrøbelig samvittighed, giver han mere af sig selv end nogen kunne bede ham om. Det kan tilnærmelsesvis lyde meget som Captain America, men i genfortolkningen, skal Buzz ikke kun lære, at han ikke står alene med ansvaret for koloniens fremtid, men også værdsætte sine nærmeste derfra. Det skal derfor ikke forundre nogen, at stemmen til Buzz er blevet opgraderet fra Tim Allens ellers ikoniske, men også naive, autoritære fremtoning til Chris Evans’. Hans fortolkning er stoisk og dyb, uden at lyde for meget som sin Captain America, og redefinerer karakteren med en ny identitet som plottet også kræver.

I rollen som kandetten Izzy Hawthorne, lægger Keke Palmer stemme til en ambitiøs og inspireret heltinde, der gennem Buzz kommer nærmere minderne af sin mormor Alisha. Hvis Buzz er ånden af ‘Lightyear’, er hun definitivt hjertet af filmen der skal overvinde egne grænser. I besættelsen af de resterende rekrutter, giver fænomenet Taika Waititi, og Dale Soules stemme til gruppens todelte comic reliefs, som er høj på moral, men ikke besynderlige mindeværdige. Det er ingen kritik til stemmeskuespillet, men karakterne virker underudviklet, i et ellers kompakt hold. Filmens fund af karakter og originalitet ses i robot-katten Sox, der taktløs og akavet har filmens sjoveste spontane indslag. Sox kunne sagtens findes på egne solo-eventyr, og være ligeså underholdende som ‘Lightyear’. Til overraskelse af ingen, vil Mattel nok sælge mange plys robot-katte resten af året op til jul.

Seriøs Pixar

Det er ingen myte, at Pixar er kendt for, at være industriledende når det kommer til, at lave animationsfilm. Med film som ‘Toy Story’-serien, ‘Finding Nemo’, ‘Inside Out’, ‘Up’, og ‘The Incredibles’, står de med tidsløse klassikere der har rørt adskillige generationer. Det kan let tales for, at animationsstudiet har perfektioneret deres tilgang, som var det en videnskab, med tre årtier af de fineste priser, og hyldest af både fans og publikum af alle aldre. Pixar rammer sjældent forbi, og når de har gjort, har de med fortryllelse påny, fået os til at glemme de enkelte skuffelser. Med Sony Pictures Animations ‘Spider-Man: Into The Spider-Verse’, Warner Animation Groups ‘The LEGO Movie’, og Disneys egen ‘Zootopia’, er der de seneste år kommet hård konkurrence, der kan få ‘Lightyear’ til at føles generisk når de rørende øjeblikke er få, og humoren ikke er vedvarende i meget af spilletiden. Både historien og stilarten brugt i ‘Lightyear’ er lavet med en vis forsigtig for, at tilfredsstille både ‘Toy Story’ fans, men også fan af Disneys udvidede demografi. Det er en anelse uambitiøs, når Angus MacLane ellers stod med frie kreative hænder, efter en åbning der distancerer sig fra ‘Toy Story’-kanonen, og man så fanger Pixar i, at tyvstjæle plot twistet fra ‘The LEGO Movie 2: The Second Part’. Man skal dog ikke føle sig helt snydt, for ‘Lightyear’ ér en alletiders sci-fi film, der efterlader en længsel efter mere fra det uendelige univers.

Tung rumeventyr for de små

‘Lightyear’ formår at krydse alle de små flueben af, for en veludført Pixar-film fra Disney, uden at råbe for højt, og tage det næste skridt i animation og historiefortælling. Med sit pseudo-intellektuelle plot twist, vil ‘Lightyear’ potentielt forvirre både børn og deres forældre. Det er modigt nok, men efterlader ingen resonans – der hverken tillægger eller trækker fra filmens sci-fi præmis. ‘Lightyear’ kan heldigvis ses uafhængigt af ‘Toy Story’ filmene, og er det bedste bud på en animeret sci-fi film siden ‘Wall-E’. Det skal dog stadig forstås, at der en forskel på Disney magic og Pixar magic, og rummet af verdensklasse animation er ikke længere kun domineret af Pixar.