Filmanmeldelse: The Batman Filmanmeldelse: The Batman
Matt Reeves leverer vanligt en kompetent film, men i sin fortolkning med Robert Pattinson, og som kollage af tidligere Batman-film, står 'The Batman' i... Filmanmeldelse: The Batman

‚ÄėThe Batman‚Äô, skrevet og instrueret af Matt Reeves, har i hovedrollerne Robert Pattinson som Bruce Wayne (Batman), Zo√ę Kravitz som Selina Kyle (Catwoman), Paul Dano som The Riddler, og medvirkende Jeffrey Wright som James Gordon, Andy Serkis som Alfred, og Colin Farrell som Penguin.

Med en ny inkarnation af Batman, s√łs√¶ttes endnu en reboot og solofilm om den kappekl√¶dte h√¶vners kamp i den korruptions- og kriminalitets-bet√¶ndte metropol Gotham. I filmen er han blevet til en urban legende, og rumstere gaderne i Gothams n√¶tter p√• sit andet voldsomme √•r som Batman. Byen og dens politi har ikke taget selvt√¶gteren til sig endnu, men han har fundet sig en ven i Gordon, og sammen skal de l√łse en seriemorders kryptiske g√•der, som efterlader et spor af myrdet n√łglepersoner i Gothams elite.

Batman Noir

Med sin lange spilletid p√• n√¶sten 3 timer, er det en personlig triumf for Matt Reeves, at fastholde opm√¶rksomheden, men det er sj√¶ldent p√• vippen af s√¶det. Neo-noir i √•nden af David Finchers m√¶rkevare, og stilfuld uden at tage ekstreme friheder, er ‘The Batman’ en fryd for sanserne, men i en sj√¶ll√łs eksekvering der bruger tidligere film om Batman som facitliste. Det er is√¶r i filmens temaer om arvesynd, korruption, og terrorisme, at det hele er oplevet f√łr – og mere raffineret. Derfor har det v√¶ret op til filmens ensemble, at opl√łfte ‘The Batman’ hvor plottet – som utilsigtet udfolder sig som en thriller fra 90‚Äôerne – ikke form√•r.

Talentfulde Robert Pattinson er en af nutidens mest alsidige og selvudfordrende skuespillere. Ikke nok med, at han har kunne undslippe sin Twilight-ber√łmmelse med en rig portfolio af film siden, s√• har han ogs√• konsekvent stj√•let rampelyset i selv biroller. Det er en skam, at Pattinson s√• efterlader Batman og Bruce Waynes dualitet uudforsket, og underspiller begge s√• monoton. Lange man√©rismer, t√•rev√¶dede blikke, og en hviskende Batman-stemme, higer efter kompleksitet, men det er med fattig tilstedev√¶relse. Pattinsons portr√¶t af begge er et hylster. Det er i sine actionsekvenser, at man f√•r noget at f√łle, men det er indebr√¶ndt vrede i korte spurt.

Med meget p√• spil, er der mere at finde hos Zo√ę Kravitz og hendes nymfe-portr√¶t af Selina Kyle. Hendes baggrund er flettet ind i personlig intriger, og hun er m√•ls√łgende, hvor resten er svars√łgende. Hun er beroligende, og fascinerende modsat Pattinson. Dog er den iscenesatte romance i mellem hendes Selina Kyle og Batman – omend ikke forceret – blot karismatisk kemi. Det er en skam, og man fristes til at t√¶nke, om det ikke ogs√• var un√łdvendigt i plottets store omfang. B√•de Jeffrey Wright og Andy Serkis g√łr som forvent i disse ikoniske roller, men aldrig noget udover det s√¶dvanlige. De driver plottet fremad.

Det er i sine fund af Paul Dano og Colin Farrell som karrieredefinerende skurke, at filmens casting virkelig brillierer. The Riddler er en incel-orkan der vrider filmens stemning til det ubehagelige, udfordrer Batmans efterm√¶le, og stiller store sp√łrgsm√•l til hvad mere Batman kan v√¶re. Desv√¶rre er det er meget sent inde i filmen, og dette tema drukner i det igangv√¶rende plot. I kontrast er Pingvin direkte, fjoget og helt igennem elskelig. Colin Farrell har transformeret sig til det uigenkendelige, og s√¶lger Pingvin p√•ny og som sin egen. Han er en skaml√łs oplevelse, et unikum, og fylder ud hvor andre ikke magter.¬†

Michael Giacchino, som ogs√• leverede musik til de stemningsm√¶ttede trailers, udstr√¶kker samme homogene melodier henover filmens soundtrack. Halvvejs inde bliver det kedeligt, og musikken virker opgivende mod slutningen af filmens lange spilletid. Et mere mangfoldig lydlandskab ville have komplimenteret en ellers s√łml√łs cinematografi, og dens l√¶kre indpakning.

En Batman uden vinger

Matt Reeves leverer vanligt en kompetent film, men i sin fortolkning med Robert Pattinson, og som kollage af tidligere Batman-film, st√•r ‘The Batman’ i skyggen af dem, og ikke p√• deres skuldre. P√• sigt vil filmen nok √¶ldes bedre, men det er helt afh√¶ngigt af, om en efterf√łlger kan f√łre Batman ud p√• et uset landskab. En klovnagtig tease i filmens sidste scener tyder dog ikke p√• det.