Filmanmeldelse Vores mand i Amerika Filmanmeldelse Vores mand i Amerika
Det er helt pÄ sin plads, at der nu kommer fokus pÄ en af de vigtigste mÊnd i dansk historie, under og efter anden... Filmanmeldelse Vores mand i Amerika

Det er helt pÄ sin plads, at der nu kommer fokus pÄ en af de vigtigste mÊnd i dansk historie, under og efter anden verdenskrig. Vores mand i Amerika, handler om den danske eventyrer Henrik Kauffmann, der under anden verdenskrig var Danmarks diplomat i Washington. Diplomaten der pÄ ingen mÄde ville fÞje sig nazisternes krav og gik enegang imod den Danske regerings samarbejdpolitik.

Hvorfor er hans historie sÄ vigtig? Fordi han var den fÞrste og eneste fra det officielle Danmark, der fra start af, undsagde den danske regerings politik og klart var imod Nazityskland. Man kan sige han var med til at skabe Danmarks historie for eftertiden.

ALT DET GODE

Henrik Kauffmann var en kompleks mand og instruktÞr Christina Rosendahl har meget hun vil fortÊlle, om denne helt igennem interessante mand. Rosendahl er uden tvivl en fortrinlig instruktÞr og de virkemidler hun bruger til at fortÊlle en historie er fabelagtige. Hun mestrer de billedelige kontraster, der skal underbygge fortÊllingen og hendes mÄde at lave overgange i tidsperioder er subtile, men ret rammende. Der kan nÊvnes flere scener, men en af dem hvor det er allermest tydelig, er hvor hun skifter fra hans dÞdsleje i 1963 og til hans tid under krigen. Der bliver blomster og frugt skiftende mellem friskt og rÄdden. Derved fÄr man netop den fornemmelse af, at hans tid er ved at vÊre slut.

Filmen bugner af talent, der pÄ mange mÄder udfolder sig pÄ bedste vis. Skuespillet er hele vejen rundt til 6 stjerner, hvor dog Ulrich Thomsen skinner igennem og han viser muligvis at han er en af de stÞrste og bedste skuespillere i Danmark. Han underspiller rollen som Kauffmann formidabelt, han balancerer lige sÄ perfekt som diplomaten, der altid skal satse det hele, uden at han falder over kanten. Denise Gough der spiller KauffmannŽs kone Charlotte brillierer ogsÄ med en trovÊrdig og kraftfuld prÊstation, der byder Thomsen kamp til stregen.

Alle elementer til en fremragende film er til stede, det er lige fra det visuelle look, skuespillet og RosendahlŽs glimrende evne til at bruge filmtekniske virkemidler, burde vel gÞre at filmen ville fÄ 4+ stjerner?

Det som gĂžr filmen til en parentes i dansk film

Jeg ville sÄ gerne elske denne film, for hvor har dansk film og biograferne brug for en god film, som kan trÊkke folk ind i mÞrket, men filmen bliver bare aldrig rigtig interessant.

Hvis man ikke lader sig forblÊnde af det fremragende skuespil og RosendahlŽs normalt ret kyndige instruktion, sÄ opdager man desvÊrre at manuskriptet er umÄdelig rodet, men ogsÄ ret febrilsk, fordi der fokuseres pÄ sÄ mange ting, at det bliver smÄ mindre dramaer, som aldrig fÄr lov til at udfolde sig. Det hele omhandler trekants dramaet mellem Henrik Kauffmann, hans kone Charlotte (Denise Gough) og hendes sÞster Zilla Sears (Zoe Tapper).

Man har valgt, at det store artilleri skal sigte imod kÊrlighedsdramaet imellem Henrik, Zilla og Charlotte. Jovist det er selvfÞlgelig interessant, til en vis grad. Det har dog den effekt pÄ resten af filmen, at alle de vildt spÊndende dramaer der har udspillet sig politisk i Washington og ikke mindst de politiske intriger udebliver. Man har selv efter 115 min ikke nogen rigtig idé om, hvem Kauffmann virkelig var, altsÄ udover at han var dybt forelsket i Zilla. Det er selvfÞlgelig fint, at man har fornemmelsen af, at han ikke kun gjorde det for landets bedste, men lige sÄ meget for egen vindings skyld. Undertegnede finder det trist, at en sÄ stor personlighed i dansk historie, bliver kastet under M4 Sherman tanken og mÄ nÞjes med at vÊre genstand i et kÊrlighedsdrama. Hvad gjorde ham til den han var som person? Han fremstilles som en grÄ trist mand, nÄr han var meget andet end det.

Forholdet mellem Charlotte og Henrik var ubetinget fyldt med konflikter, sÄ slemt at man ogsÄ kan undre sig over, hvorfor hun ikke forlod ham. Henrik forlod ikke Charlotte pga. hendes familiÊre forbindelser til magt eliten i USA, bl.a. Fraknlin D. Roosevelt (Henry Goodman). Det var uden tvivl ogsÄ det, der gjorde at han kunne gÞre som han kunne.

Der er flere scener, der virker mere komiske end fÊngenede. Dette ikke fordi skuespillet eller instruktÞren ikke ved hvad de laver, men manuskriptet er bare langt fra godt nok. Der er en del, men én scene, hvor undertegnede grinte en del. Det er nÄr Roosevelt pludselig er blevet parterapeut for Charlotte. Det virker bÄde tÄbeligt og urealistisk, nÄr USAŽs prÊsident pludselig er en progressiv 70Žer hippie parterapeut. De minutter kunne vÊre brugt pÄ at uddybe mere om, hvem Henrik var som person eller det der foregik bag vÊggene pÄ Ambassaden.

Der er enkelte steder i filmen, hvor man berÞrer intrigerne. DesvÊrre er det hurtigt overstÄet og uden rigtig opbygning. Ja, selv det at Kaufmann sniglÞb GrÞnland som han gjorde, er der heller ikke ret meget fokus pÄ. KÊrlighedsdramaet kunne, eller burde have vÊret en side historie. Der kunne den uden tvivl have forstÊrket budskabet om, at Charlotte havde en stÞrre del i KaufmannŽs liv og succes.

Konklusion: En film der kan og vil meget – for meget!

Det meste bliver i filmen en parentes og det fÞles filmen ogsÄ som. Der er uden tvivl folk der vil fÞle sig godt underholdt af filmens trivialiteter, men for undertegnede fÞltes filmen langt fra interessant.

Hvis du vil se fremragende skuespil af hÞj klasse og gode filmtekniske virkemidler, sÄ kan du sagtens se Vores mand i Amerika.

Forventer du en hĂžj potent politisk krigsdrama i stil med filmen Darkest Hour (2017), eller en film der giver dig et meget stĂžrre indblik i, hvem Henrik Kauffmann var og hvad der bevirkede til hans ageren, sĂ„ er dette ikke filmen – DesvĂŠrre!

Har du ikke disse forventninger, sÄ kan du godt tage ind og se filmen

John Slater

Ejer og chefredaktÞr pÄ TheMovSer - Med en livslang fascination af den finurlige verden man kalder Hollywood. Efter mange Är som filmanmelder/tv-vÊrt og filmredaktÞr pÄ Pixel.tv, (som du klart bÞr tjekket ud, hvis du elsker gear og spil), SÄ var mit Þnske om at skabe et nyhedsmedie, der skaber glÊde for branchen, og hvor den gode tone og sociale profil er intakt, blevet sÄ stor at nu skulle chancen tages. Jeg har en stor kÊrlighed for tyske film og meget gerne film fra 20'erne og frem til 50'erne. - Men elsker ogsÄ en god popcorn film eller film der tÞr at tage chancer og ikke mindst vÊre anderledes end mainstream filmene