MovSer

All about movies and series

Gone Girl Gone Girl
Er man skyldig til andet er bevist eller kan man bruge medierne til at f√łre sin sag og ikke mindst flytte befolkningens anskuelse? Eller... Gone Girl

Er man skyldig til andet er bevist eller kan man bruge medierne til at f√łre sin sag og ikke mindst flytte befolkningens anskuelse? Eller hvad med det formfuldendte og lykkelige √¶gteskab findes det? Det er nok nogle af de mest essentielle sp√łrgsm√•l i Davids finchers nye thriller, hvis original titel er Gone Girl.

Filmens hovedkarakterer spilles af Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris og Tyler Perry som er de helt afg√łrende hovedroller i filmen, der er baseret p√• Gillian Flynns anmelderroste sp√¶ndings novelle fra 2012. Sp√łrgsm√•let er s√•, om det er lykkes David Fincher, at levere samme intense sp√¶nding som novellen leverede. En ting er dog sikkert, instrukt√łren har f√łr leveret mesterlige film s√•som Fight Club, Seven og Zodiac bare for at n√¶vne nogle f√•.

Kvinden der forsvandt er bygget op omkring 3 parter, hvor den ene er Amy Dunne der kommenterer om hvad der muligvis er sket i parrets dagligdag og ikke mindst tumulte forhold. Hvorimod Nick ogs√• fort√¶ller sin version, om end den version er noget anderledes og til sidst selve historien som den rigtigt udfolder sig. Parret Nick og Amy Dunne er flyttet tilbage til Nicks f√łdeby, da hans mor var blevet meget syg, udad til virker alt som det skal v√¶re.

Nick har dog sv√¶rt ved livet som arbejdsl√łs og Amy er den der tjener pengene. Ved f√łrste √łjekast kan det se ud som om, at Nick udnytter hende. Men da Amy forsvinder p√• deres 5√•rs jubil√¶ums dag, virker alt dog langt fra helt almindeligt, Nick virker ikke s√¶rlig p√•virket og ikke mindst s√• begynder hans sm√• l√łgne og bedrag at hensmuldre, for er det ham der har sl√•et hende i hjel? Og hvis han har, hvorfor?

Det viser sig dog ogs√•, at der er noget mystisk og manipulerende ved fort√¶lleren Amy, for er alt som hun fort√¶ller sandheden? Kan der v√¶re et st√łrre komplot bag det hele? Filmen giver i hvert fald en masse sp√łrgsm√•l i starten og hver gang man tror man har luret svaret p√• et sp√łrgsm√•l, ja s√• dukker der straks et nyt op. Thriller genren har ikke f√•et kniven i ryggen og ej heller er den lagt i graven med denne film, tv√¶rt imod har genren f√•et tiltr√¶ngt blod og sp√¶nding tilbage.

Obskur spænding leveret skarpt og virtuost
Der kan ikke herske tvivl om, at David Fincher endnu engang pr√¶sterer mesterligt med denne thriller, b√•de stemning og f√łlelsen af √¶gte had, manipulation og falskhed leveres fuldendt i m√•den den er filmet p√•. Det er ikke fordi den er filmet m√łrkt, men fordi instrukt√łren form√•r ved formidable billede sammens√¶tning og den rette lyd og musik, at f√• den rette Obskur tone ind under huden p√• en. Man er m√•ske ikke fanget de f√łrste 10 min, men hold da op hvor f√•r han bygget historien og stemningen op i et perfekt tempo, som virkelig passer genren godt.

Manipulation og trov√¶rdighed er en essentiel del af bogen og heldigvis har Fincher fanget dette i filmen, som forfatteren ogs√• har skrevet manuskriptet til. Selv om man f√•r et tidligt svar p√• hvem og hvorfor, ja s√• form√•r instrukt√łren at holde en siddende p√• kanten af stolen. Alt dette er kun muligt, fordi selve historien er utrolig godt gennemt√¶nkt ogs√• selv om der m√•ske er nogle ting, som ikke virker helt plausible, ja s√• fungerer det alligevel til fulde.

Det er dog ikke alt der k√łre perfekt rundt p√• filmrullen, for m√•ske bliver det hele en tand for perfekt? Selv om der er en god fornemmelse for mord og det diabolske trives godt i filmen, s√• er der et element som g√łr det ikke rammer helt plet, nemlig at det til tider bliver for poleret, det g√łr lidt at det bliver et hak for meget, tilmed s√• er parrets √¶gteskab som virker perfekt ud ad til alt andet end perfekt. Deres handlinger is√¶r til sidst i filmen, ja det er alts√• bare ikke trov√¶rdigt, med mindre alts√• abnormal sindssyge er en normal bestanddel i et √¶gteskab. Men hvad g√łr det n√•r man alligevel for det meste f√łler sig draget af deres sindstilstand og noget forunderlige reaktioner.

Diabolsk ægteskab med top præstation
Der er generelt castet nogle dygtige skuespillere, som m√• siges at v√¶re skabt til thriller genren bl.a. Rosamunde Pike¬īs som spiller Amy/fort√¶lleren, ja hendes stemme er utrolig intens og man fornemmer hver gang hun snakker, b√•de en hvis form for oprigtighed/had og hvor manipulerende hun er. Det er um√•deligt godt castet for hun er og bliver en diabolsk dygtig skuespiller p√• sk√¶rmen, tilmed er hendes stemme som skabt til at fort√¶lle historier.

Der er dog noget som bare ikke spiller helt ligesom deres √¶gteskab, bl.a. Ben Affleck, skuespilleren med kun et ansigtsudtryk. √Ürligt, s√• synes jeg han er en utrolig dygtig instrukt√łr og manuskriptforfatter, men det er alts√• ikke ham der g√łr en film bedre pga. godt skuespil. Man mister til tider interessen for hans karakter, hvilket g√łr der er fare for at filmen falder til jorden og mister sin trov√¶rdighed, hvilket er en skam for der ret gode pr√¶stationer hele vejen rundt.

Bl.a. Tyler Perry som den noget tv vante advokat eller Neil Patrick Harris Amys ex k√¶reste, de spiller alle exceptionel godt og med en pr√¶cision der bare rammer perfekt. Dog er den st√łrste stjerne ogs√• den som er t√¶ttest p√• at forringe filmen, dog m√• det siges, at det udtryksl√łse ansigt egentlig passer rigtig fint til den karakter han spiller, hvilket ogs√• er grunden til at det ikke bliver v√¶rre end det er.

Instrukt√łren selv, ja han form√•r at levere en vigor√łs og sansepirrende film, desv√¶rre er det ikke uden sk√łnhedsfejl, for filmen rummer virkelig en masse kraftfulde scener og det uden at der bliver brugt meget andet end god kameraf√łring og lydeffekter. Lyden og musikken er nemlig en lidt stille, men st√¶rk partner til filmen. N√•r alt kommer til alt s√• er hele filmen beviset p√•, at med et stykke veludf√łrt h√•ndv√¶rk, ja s√• kommer man rigtig langt.

Konklusion: perfektion uden at være det
Kvinden der forsvandt er et mesterligt udf√łrt stykke h√•ndv√¶rk, der rent filmteknisk er noget n√¶r det perfekte og det t√¶ller is√¶r billede og lyd sammens√¶tningen, for p√• det punkt kan man kun sige David Fincher brillere igen.

Men selv om man er t√¶t draget p√• filmens historie, s√• er perfektion ikke altid perfekt. For eksempel s√• er √¶gteskabet imellem dem ikke realistisk og virker heller ikke p√• noget tidspunkt, som noget der kunne forekomme i den rigtig verden, tilmed at skuespillet fra bl.a. Ben Affleck heller ikke 100% overbevisende, det eneste der afholder mig fra at give den de helt store stjerner, er at der under overfladen mangler det sidste. En ting er dog sikkert du vil sikkert f√łle dig rigtig godt underholdt og er du til en rigtig god thriller, s√• skal du absolut tage i biografen.

den lander på en stor

Spread the love

John Slater

Ejer og chefredakt√łr p√• TheMovSer - Med en livslang fascination af den finurlige verden man kalder Hollywood. Efter mange √•r som filmanmelder/tv-v√¶rt og filmredakt√łr p√• Pixel.tv, (som du klart b√łr tjekket ud, hvis du elsker gear og spil), S√• var mit √łnske om at skabe et nyhedsmedie, der skaber gl√¶de for branchen, og hvor den gode tone og sociale profil er intakt, blevet s√• stor at nu skulle chancen tages. Jeg har en stor k√¶rlighed for tyske film og meget gerne film fra 20'erne og frem til 50'erne. - Men elsker ogs√• en god popcorn film eller film der t√łr at tage chancer og ikke mindst v√¶re anderledes end mainstream filmene

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.