Filmanmeldelse: Little Women Filmanmeldelse: Little Women
Så er der afsted til biografen igen og se Little Women Filmen som jeg var så heldig og se til en forpremiere, optil Oscar... Filmanmeldelse: Little Women

Så er der afsted til biografen igen og se Little Women

Filmen som jeg var så heldig og se til en forpremiere, optil Oscar uddelingen 2020. Det var en film højt prioriteret på min Watchliste og den skuffede mig ikke. Har længe været fan af filmens instruktør Greta Gerwig, som skuespiller og som instruktør. Hun er for mig en af de mest likable mennesker i hele filmbranchen, med hendes forkærlighed for indiefilm, hvor hendes fokus ligger på karakterer og stemningsbilleder, frem for stor brug af CGI.

Filmen omhandler March familien, fire søstres opvækst, hvor de hver især prøver at opfylde deres drømme. Vi observerer søstrene finde deres identitet og deres søgen efter kærlighed, hvordan de kæmper for at leve livet på deres måde. Men også om de ønsker omkring at have en karriere, have en familie og er det muligt for dem at have begge dele på en gang. Men filmen er først og fremmest, en smuk fortælling om sammenholdet i en familie, på trods af en families konflikter og forskelle, så står den sammen når der er en krise som skal overvindes.

Jeg kunne fortælle meget mere om plottet, men hvis du ikke har læst den kendte novelle eller set en af de mange adopteringer af historien, så anbefaler jeg, at du går ind til filmen med så lidt viden om den som muligt og nyder turen.

Castet i filmen er perfekt, med unge talenter som Saoirse Ronan (Lady Bird), Emma Watson (Harry Potter film serien), Florence Pugh (Midsommar), Timothée Chalamet (Call me by Your name) og legender som Meryl Streep (vi ved alle hvem hun er). Men for mig er der en performance som skiller sig ud i denne film, mere end nogen anden, nemlig Laura Dern (Jurassic Park og Marriage Story) som søstrenes mor. Hun bliver hjulpet meget på vejen er Greta Gerwigs evner, indenfor stemning og historiefortælling, men selvom filmen giver rigelig mulighed for at lade tårerne trille, var der en scene som har siddet fast siden jeg så filmen tilbage i Februar.

(Mindre Spoiler)

Kun i en Greta Gerwig film, kan minderne bliver vækket så kraftigt og tårerne begynde at trille, ved at en mor kommer hjem til et sygt barn og skifter sengetøj. En scene som ikke behøver replikker, men en instruktør som tør lade kameraet stå stille og ikke klipper væk i de små øjeblikke, deraf lader publikum observere/opleve scenen.

Jeg elsker den her film og glæder mig til at se, hvad Greta Gerwig finder på næste gang.

(Skuespillerne har en lille pause sammen med instruktør Greta Gerwig mellem optagelser)

Varm op til Little Women med Lady Bird på Netflix

Mit forhold til Lady Bird er lidt specielt, første gang jeg så den anede jeg ikke hvad den var. Jeg var kommet 3 timer for tidligt til Palads for at se Avengers infinity war, så jeg tænkte, at jeg kunne bruge tiden på at se Greta Gerwig nye spillefilm. Jeg kendte allerede godt hendes navn fra indiefilm som Frances Ha, 20th Century Women og Maggies plan, så var allerede kæmpe fan af hende. Men var stadig ikke på nogen måde forberedt på hvad jeg gik ind til, havde ikke set nogen trailer og havde ikke læst noget om plottet. Den endte med, at være min absolut ynglingsfilm det år. Filmen er en fortælling om en pige som ændrer sit navn til Lady Bird, hele vejen igennem bliver vi udsat for førsteklasses skuespil og manuskript. Igennem filmen kunne jeg ikke holde tårerne tilbage, mest af alt fordi filmen er så naturlig og ægte i sin fortælling om identitet, ungdom og det at blive voksen. Den gjorde det svært (ikke umuligt), virkelige at værtsætte filmen jeg kom for at se, den action og cgi fyldte men meget underholdende Avengers: Infinity War.

Little Women har premiere: 04.06.2020