MovSer

All about movies and series

Mank: Netflix Oscar Darling Mank: Netflix Oscar Darling
Løgnen om Hollywood David Finchers nye film Mank er et biografisk, bag om scenen kig på Hollywood, de falske løfter, de falske guder, det... Mank: Netflix Oscar Darling

Løgnen om Hollywood

David Finchers nye film Mank er et biografisk, bag om scenen kig på Hollywood, de falske løfter, de falske guder, det selviske spil for magt og succes. Vi følger Herman Mankiewicz, også kaldet Mank, som er blevet ansat af Orson Welles til at skrive hans næste film, filmen som udvikler sig til at blive Citizen Kane. Manks Manuskript er genialt, men kommer det for tæt på de mange hemmeligheder som Hollywood gemmer på og vil de nogensinde lade det blive filmet?

Mank bliver spillet af Gary Oldman, som har været med i hele syv film siden han vandt en Oscar for Darkest Hour, tilbage i 2018. Han er tydeligvis ikke kræsen med sine roller, men selvom han måske siger ja til lidt for meget, så rammer han heldigvis også guldet nogle gange, når det kommer til en kompleks rolle. Mank er alkoholiker, forfatter, ægtemand, gambler, alles fjende og hans største udfordring, er at han er manden i Hollywood med en samvittighed.

Hvad er det Hollywood sælger

Filmen kan nærmest kaldes en satire på Hollywood, eftersom den ofte bruger lang tid på forklaring af filmverdenens klicherer, for selv og lave dem kort efter. Der bliver hele vejen igennem diskuteret politik, drømme og Hollywood, hvad er det som film verdenen står for? Det virker langt hen af vejen som en David Finchers diskussion med sig selv, er historien han vil fortælle vigtig?

Filmen virker meget opsat på, at skulle komme med en politisk kommentar til verden i dag. Karaktererne i filmen har diskussioner omkring Hitler, som nogle gange nærmest råber til himlen, for at blive sammenlignet med Trumps politik i dag. Det bag om ryggen spil, den ene hånd vasker den anden, kniven i ryggen og had dyrkelse er alle temaer her, det selviske verdenssyn som i Hollywood er vejen frem.

Stor ambition

Mank er en film fyldt med ambition, dens opbygning med flashback og Film Noir stil bevidner om en instruktør som ikke vil være middelmådig. Desværre har han haft for mange bolde i luften, den idefyldte historie omkring historietællerens kreative observationer, mister sin røde tråd hen af vejen. Der er måske 6 scener som kunne have udspillet en hel film i sig selv, men fordi alt kun bliver overflade behandlet, så formår filmen aldrig rigtig at sætte sig fast.

Der er masser af emner og scener som kan starte en spændende diskussion, men fordi forarbejdet ikke fungerer, så bliver de øjeblikke aldrig rigtig til noget større. Stilen af filmen kan man dog ikke løbe fra er en inspiration, filmet som en Hollywood klassiker, med stemning af en Fellini film og dialog som taget ud af et Shakespeare stykke.

Orson Welles

Hollywood legenden, som instruerede Citizen Kane har en vigtig, men ikke den største rolle i filmen, han bliver spillet af forholdsvis ukendte Tom Burke. I lang tid bliver Orsons tilstedeværelse i filmen håndteret rigtig godt, det sker igennem telefonopkald og film Noir shots af ham på den anden side af samtalen. Desværre går der meget luft af ballonen, når Orson faktisk bliver en real tilstedeværelse i filmen, når han har scener i samme rum som Mank, så er det som om filmen mister noget magisk.

Orsen Welles i rollen som Macbeth, en film som også nævnes i Mank.

 

Marion Davies

For mig er det meget interessant og beundringsværdigt, at David Fincher har valgt et plot, som så meget omhandler Marion Davies. Hun er en af de skuespillere som historien må og skal huske! Har selv læst meget om hendes liv og karriere, det har altid givet mig lyst til at se en film om hendes liv. Hun bliver spillet af Amanda Seyfried, som gør hvad hun kan, med den tid og spillerum hun får.

Desværre synes jeg ikke denne film rigtig giver hende plads og dybde, hun har sine øjeblikke, især en dejlig scene hvor hun går i haven sammen med Mank. Men igen vælger filmen og være flyvsk og på overfladen, vi lærer aldrig Marion rigtig og kende, hun virker mest af alt som en udstillingsdukke. Det synes jeg er meget ærgerligt, eftersom det også var det hun kæmpede med i sit eget liv, hun fortjente at blive taget mere seriøst, specielt i denne film.

Konklusion

Mank er uden tvivl en film som kan vække nostalgi, få folk til at tale om Oscars, minde dig om de gamle mestre. Men for mig er det desværre kun en ambition som aldrig rigtig giver vægt til sit budskab, den vakler igennem på drømme og flyvske dialoger som mangler rygrad og aldrig rigtig lander på Jorden.

MEN måske er det hele ideen med filmen: Det uden mening Hollywood som vi idealiserer, den evige søgen efter en kunstnerisk mening som faktisk bare handler om penge, kort sagt: Løgnen om Hollywood.

Spread the love

Daniel

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.