MovSer

All about movies and series

The Good Lie The Good Lie
The Good Lie er basalt set historien om den smerte og afkald de unge b√łrn gjorde og ikke mindst den f√łlelsesm√¶ssige kamp for at... The Good Lie

The Good Lie er basalt set historien om den smerte og afkald de unge b√łrn gjorde og ikke mindst den f√łlelsesm√¶ssige kamp for at tilpasse sig det ukendte. En rejse der var ubarmhjertig og de valg de m√•tte tage for at overleve og skabe sig et liv uden krig og √łdel√¶ggelse. For borgerkrigen i Sudan sk√•nende ikke b√łrn og de unge mennesker der flygtede til USA, fra den frygtelige borgerkrig, der h√¶rgede Sudan fra 80¬īerne til 2005.

Folkemordene st√•r for nogle stadigv√¶k st√¶rkt i erindringerne og historien instrukt√łr Phillippe Falardeau gerne vil fort√¶lle, er mere end tidssvarende og absolut v√¶rd at fort√¶lle. De fortabte drenge er nemlig det man kaldte programmet, som bl.a. skulle sende de sudanesiske unge til USA for at arbejde.

Historien der fortjener at blive fortalt!
Historien er bygget over en kollektiv oplevelse fra en masse af de b√łrn, hvor det lykkedes at emigrere til USA. De fortabte drenge(piger) som vi i filmen f√łlger er Mamere, Paul, Jeremiah og pigen Abital. Vi f√łlger hele deres lange og ikke mindst pinefulde rejse de begiver sig ud p√•, da hele deres landsbyen bliver tilintetgjort. Deres vandring tager dem til flygtningelejren i Kenya, hvorfra de venter i 13 √•r for at kunne komme til USA og fors√łget p√• at f√• et normaliseret liv.

Det er dog ikke s√• nemt, som man skulle tro, for under rejsen har de mistet Mameres bror Theo som ofrede sit eget liv, for at de andre kunne komme sikkert til Kenya. Da de endelig efter 13 √•r i flygtningelejren f√•r at vide at turen er kommet til dem, ja da bliver deres ‚ÄĚs√łster‚ÄĚ Abital splittet fra gruppen, da hun skal til en anden stat end drengene. Hvilket ogs√• kommer til at v√¶re en essentiel del af den resterende historien.

Filmen levere et eftertrykkeligt indtryk af de fortabte drenges fortvivlelse over den forskellighed der nu engang er mellem et vestligt land og et udviklingsland. For det er ikke nemt for vores 3 drenge, at tilpasse sig deres nye liv i USA, desværre er det heller ikke gjort nemmere af, at dem som skal hjælpe med at akklimatisere de 3 unge drenge, ja de viser ikke meget forståelse og interesse for dem, i hvert fald i starten. Reese Witherspoon spiller på fantastisk vis den noget så ustrukturerede single kvinde, hvis job som jobagent netop skal hjælpe de unge drenge, ja et job som hun i starten på ingen måde viser den helt store interesse for.

Der er dog en masse scener som beskriver denne forskel, som der nu engang er og som viser hvor sv√¶rt de 3 drenge har ved at tilvende sig livstilen og levem√•den i USA. Scenen hvor Jeremiah har f√•et job hos den lokale k√łbmand og er ved at smide uddateret mad ud, da opdager han en hjeml√łs der pr√łver at finde noget spiseligt. Jeremiah v√¶lger at give den hjeml√łse noget af det lidt mere friske mad, hvorved Jeremiah og hans chef kommer i diskussion og som resultat, at Jeremiah v√¶lger at sige op, da han mener det er ikke at vise medmenneskelighed.

Selv om flere scener er ret seri√łse er der dog ogs√• en del, der nemt kan frembringe et smil eller et grin. Alt dette skabes af drengenes uvidenhed om hvordan verden fungere i den vestlige verden, s√•som da telefonen ringer og de tror det er en alarm, det er bare en af flere scener, hvor man f√•r sig et stort smil eller lettere grin.

Sk√łnhed og smerte
Instrukt√łren viser p√• fornemmeste vis, at man sagtens kan levere visuelt st√¶rke billeder uden at vise overdreven brug af blod, for billederne sammenlagt med en stemningsfyldt lydside fungere fantastisk til netop at bef√¶ste alvoren. Opbygningen af filmen er en klassisk metode, som ofte bruges m√• siges at v√¶re ganske velvalgt til lige denne film. Vi f√łlger b√łrnegruppen, fra da de er b√łrn og hele rejsen over Sudan, Kenya og til sidst USA, hvorfra han laver flashbacks tilbage i fortiden, noget han bruger p√• de helt rigtige tidspunkter, bl.a. n√•r tonen i filmen bliver for positiv og han er n√łd til at bringe publikum tilbage til alvoren.

Men selv om det er en smuk historie, som fortjener at blive fortalt uanset hvad, Ja s√• mangler der desv√¶rre noget mod, som mange af de fortabte drenge udviste under deres flugt for et bedre liv. Det hele bliver nemlig til tider lidt for poleret og selv om det nok mere er en smagssag, s√• er filmens styrke paradoksalt nok ogs√• den svaghed. Det bliver bare lidt for meget feel good og skulle filmen have ramt dybere, ja s√• skulle de unge drenges grimme oplevelser have haft mere effektiv tid. Det ville have kl√¶dt filmen, hvis instrukt√łren havde vist mere af den smerte og uretf√¶rdighed der udspillede sig under borgerkrigen i Sudan.

Men instrukt√łren g√łr dog ogs√• noget rigtigt for at fastholde publikum, nemlig at v√¶re gang at tonen bliver for l√łssluppen, s√• f√•r vi vores flashback af b√łrnenes skr√¶mmende oplevelser de havde under deres flugt til Kenya, alt dette g√łr at ens interesse for karakterne bibeholdes konstant. Men noget af det der g√łr film mere komplet er dog, at instrukt√łren form√•r at holde det prim√¶re fokus p√• et af de mest essentielle emner, nemlig kampen for at tilpasse sig det samfund de pr√łver at blive en del af. Det er dog ogs√• godt hjulpet p√• vej af nogle ufattelig gode pr√¶stationer af vores 3 hovedrolleindehavere, hvoraf 2 selv har v√¶re b√łrnesoldater og ikke mindst har v√¶ret flygtninge, de m√• om nogen vide hvilke problemstillinger der kan v√¶re ved at skulle integrere sig i et nyt land.

Man kan ligefrem tr√¶kke parallel til vore samfundsm√¶ssige sp√łrgsm√•l og udfordringer vi stiller til de flygtninge, vi modtager i dag fra bl.a. Syrien. For kan vores samfund i dag g√łre mere for at integrere dem, som nu engang kommer hertil. Men ikke mindst b√łr vi g√łre et mere ih√¶rdigt fors√łg, p√• at forst√• hvad flygtningene kommer fra og hvad de har v√¶ret udsat for? Filmen stiller kun sp√łrgsm√•lene og lader selv publikum r√¶sonnere sig frem til sine egne beslutninger og den k√¶re instrukt√łr lader sig heldigvis ikke lokke af for meget dramatisering af de reelle sp√łrgsm√•l og gl√¶deligvis bliver moraliseringen ikke alt for stor, hvilket det ofte kan blive i amerikanske dramafilm.

Overraskelsen over dem alle
Den st√łrste overraskelse er egentlig ikke fort√¶llingen af en smuk og ikke mindst fascinerende historien, det er til geng√¶ld det storsl√•ende skuespil der leveres af de 2 unge herrer, der spilles af Ger Duany og Emmanuel Jal. Om det er deres oplevelser som rigtige b√łrnesoldater og egen smerte de udlever igennem deres roller, ja det kan jeg ikke sige. Men f√łlelsen af tomheden, afsavnet, forvirring og ikke mindst smerten, den levere de p√• uovertruffen vis.

Det er ikke kun dem som levere gode pr√¶stationer, den k√¶re Reese witherspoon leverer ogs√• en bund solid performance og viser hun virkelig mestre mange genre. Hun vinder nok ikke en Oscar for bedste birolle p√• denne pr√¶station, det er dog en birolle, som h√łrer til de bedre pr√¶stationer i √•r. Det er dog ogs√• alle de sublime pr√¶stationer hele vejen rundt, som absolut holder filmen oppe p√• et h√łjt niveau

Den visuelle stil sammen med lydsiden m√• jeg sige leveres i en let, men flot stil. Men det er dog n√łdvendigvis ikke kun positivt. Det visuelle bliver desv√¶rre for lys og let, hvilket jeg personligt synes bliver lidt for kedeligt, det havde ikke gjort noget hvis det hele bare var lidt mere beskidt. Tilmed havde det m√•ske v√¶ret passende med nogle flere flashbacks, for m√•ske havde filmen haft godt af lidt mere tyngde og dybde.

Konklusion: smukt, r√łrende uden alt for meget g√łgl
Filmen The Good Lie leveres p√• flotteste vis og form√•r selv med nogle mindre gode perioder, prim√¶rt i starten af filmen, at fastholde publikum og ikke mindst til sidst at r√łre ens indre. Undertegnede fik i hvert fald ved slutscenen lette t√•rer og selv om filmen m√•ske mangler lidt mere dybde og tyngde, ja s√• √¶ndre det ikke ved, at den p√• mange m√•der er utrolig velfortalt.

I det mindste s√• f√•r man heller ikke en masse kvalmende og over moraliserende budskaber som ville kunne √łdel√¶gge en s√• flot en film som denne. Der mangler desv√¶rre det sidste vilje til at f√• den op i det √łverste lag af store dramafilm, men den er dog absolut en tur v√¶rd i biografen.

Spread the love

John Slater

Ejer og chefredakt√łr p√• TheMovSer - Med en livslang fascination af den finurlige verden man kalder Hollywood. Efter mange √•r som filmanmelder/tv-v√¶rt og filmredakt√łr p√• Pixel.tv, (som du klart b√łr tjekket ud, hvis du elsker gear og spil), S√• var mit √łnske om at skabe et nyhedsmedie, der skaber gl√¶de for branchen, og hvor den gode tone og sociale profil er intakt, blevet s√• stor at nu skulle chancen tages. Jeg har en stor k√¶rlighed for tyske film og meget gerne film fra 20'erne og frem til 50'erne. - Men elsker ogs√• en god popcorn film eller film der t√łr at tage chancer og ikke mindst v√¶re anderledes end mainstream filmene

Indtil nu ingen kommentare

Be first to leave comment below.