

Anmeldelse: ´RIGET EXODUS´
NyhederAnmeldelserSerie NyhederSerie Anmeldelser oktober 6, 2022 Kasper 0

Foto: Christian-Geisnaes
´RIGET EXODUS` er en formidabel tilbagevenden til nye og gamle kendinge der, selvom tingene grotesk vendes på hovedet, forbliver tro mod seriens fans.
Lars Von Trier vender efter 25 år tilbage til de djævelske drillerier, uden skyggen af alzheimers, der nok snarere får sit publikum til at ryste.
Når selveste Stephen King roser dig for dit arbejde og drømmer om at ville arbejde med dig, ville de fleste nok kunne sove trygt om natten. Men nu er det da også vores egen Lars Von Trier vi taler om og King fik i 2004 da også udsendt en tretten episoders amerikansk udgave af ´Riget´1994-1997 udgaven, under titlen ´Stephen King´s Kingdom Hospital´. Men at få en tidligere ´A-Team´ tv-serie instruktør, der b.la. har instrueret den svenske bøf Dolph Lundgren, til at “amerikanisere” en dansk gyserklassiker, burde der vist allerede på papiret kunnet konstateres, at det skulle have været en “no-go”.
Heldigvis har Lars Von Trier valgt at komme tilbage til måske hans største folkelige danske succes efter 25 år og uanset om der muligvis er kommercielle grunde indblandet, tager TheMovser imod med udstrakt begejstret kyshånd.
Den pensionerede søvngænger Karen(Bodil Jørgensen) er netop blevet færdig med det sidste afsnit af ´Riget´ fra 1997 ´Pandæmonium´, men Karen er skuffet. Hvorfor slutter serien på den måde, det kan man da ikke? Skuffet over seriens uafsluttede udfald, slukker hun for sin gamle dvd-maskine og går i seng. Men Karen er søvngænger og selvom hun har bundet sig til sengen, står hun alligevel op og til hendes forbløffelse venter en taxa på hende, der kører hende ud til Rigshospitalet, også kaldet RIGET. Her møder hun både nye og gamle kendinge der enten har været med i tv-serien, eller ikke. Hun bliver hurtig ven med portøren Balder(Nicolas Bro), der dog bliver kaldt for Bulder grundet den originale serie, som syntes at have forpestet personalet. Hurtigt lader Karen sig dog frivilligt indlægge på Riget og i bedste Fru Drusse/Bulder stil, forsøger det umage makkerpar at løse de løse ender fra de to første sæsoner. Det skal dog vise sig at være farligt, MEGET farligt, specielt i sidste afsnit!
Foto: CrazyEye
TheMovser har nu været heldig at se ALLE afsnit af ´RIGET EXODUS´, nemlig afsnit 9. ´Hjalmer´, afsnit 10. ´Kongressen danser´, afsnit 11. ´Storebror, afsnit 12. ´Barbarossa´ og det sidste nærmest svimlende afsnit 13. ´Exodus´. Disse resterende tre afsnit vil blive vist efterfølgende hver søndag på Viasat, og senere vil hele Riget serien så blive vist på DR.
Kirsten Rolffes geniale rolle som Fru Drusse “erstattes” denne gang af Bodil Jørgensen i rollen som Karen, der dog ikke helt kan fylde sin rolle så flot ud som Rolffes. Det samme må siges om svenske Mikael Persbrandt i rollen som Helmer jr. der ganske rigtigt spottet spiller Stig Helmers søn og han leverer heller ikke en ny Ernst-Hugo Järegård, hvilket da også er nærmest umenneskeligt. Men det er tæt på. Persbrandt er nemlig stadig tæt på genial som den svenskerstolte overlæge, der elsker ALT svensk som Volvo og Astrid Lindgren. At Lars Von Trier så sørger for at han ikke kan samle Ikea møbler, gør kun det hele mere genialt.
Nicolas Bro virker dog som en endnu bedre casting end afdøde Jens Okking i rollen som den “ny” Bulder. Det er Bro når han er allerbedst: svedig og fedtet, måske ikke jordens største begavelse men med hjertet på rette sted.
Lars Mikkelsen spiller lægen Pontopidan, der ikke er for fin til at ligge på dybfrosne mellemfine ærter når nakkesmerterne melder sig. Denne rolle skal nok ses som erstatning for Holger Juul Hansens Einar Moesgaard. Mikkelsen vælger klogeligt at spille sin rolle som han gør bedst, uden at lægge sig op ad sit bagkatalog.
Nikolaj Lie Kaas spiller lægen Naver med prustene og aggressivt stønnende dialoger, der når som helst kan eksplodere, hvilket han sikkert gør senere!?. Ja højst ØJEnsynligt.
Foto: Henrik-Ohsten
Ellers vender alle de gamle kendinge veloplagte tilbage: Ghita Nørby som Rigmor, nu uden ben i rullestol, med den nye undertitel som Elevatornissen, Søren Pilmark som Krogen, nu med grøn HANEKAM!?, geniale Birthe Neumann som Fru Svendsen, der må lægge øjne til den evigt onanerende Helmer jr., Birgitte Raaberg som Judith der stadig snakker om Lillebror, Peter Mygind som den evige teenager Mogge nu med omvendt kasket og løbehjul, Henning Jensen som den pokerspillende Bob, Solbjørg Højfeldt som Camilla der syntes Riget som tv-serie er noget værre lort, Laura Christensen som Mona og i de senere afsnit gentager Udo Kier naturligvis sin rolle dog denne gang som Storebror!?. Desuden medvirker Jesper Sørensen og en robot som erstatning for de to tallerkenvaskere.
Alexander Skarsgård spiller Helmer jr.´s svenske advokat men allerede i afsnit to dukker en stor overraskelse op. For pludselig dukker den fremragende Willem Dafoe op som både ugle og djævelen?
RIGET EXODUS er således både til gamle fans og nye. Genistregen er dog at Trier ikke vil lade os få det så let. Således vender han op og ned på det hele. Serien starter f.eks. i flot widescreen format, men da Karen træder indenfor på Riget, er vi tilbage i mere grynede 4:3 billeder som “i de gode gamle dage”.
25 år efter det sidste originalafsnit er der også dukket nye “fremmedord” op som wokeisme og meetoo og Trier får genialt og dejligt grotesk flettet disse nye dogmekrav indenbords, både i dramaturgisk og overført forstand. Således er det f.eks. kongenialt at caste danske David Dencik som en svensk gruppeleder, velvidende at dette modsat en sort eller asiatisk skuespiller, stadig er fuldt legalt.
Efterhånden som serien skrider frem, bliver det dog mere og mere irriterende at beskue Helmer jr.´s tilnærmelser til sygeplejersken Anna, spillet af svenske Tuva Novotny. Det nedsætter desværre tit seriens flow, der mere virker som en Trier ´sk kommentar til meetoo bevægelsen, end en egentlig vigtig sidehistorie.
Ghita Nørbys genkomst som Rigmor er også blevet henstillet som en næsten ligegyldig bi-karakter, der udover at ligge inde med en forhistorie til Stig Helmers skæbne, må nøjes med at ende som pinlig “ju-huu” nissedame. En direkte provokation til Ghita Nørby personligt fra Trier?
Splattereffekterne vokser også både i styrke og teknik, efterhånden som vi vokser os ind i afsnittene. Og taler vi om at vokse, er Udo Kiers rolle som lillebror nu vokset sig stor nok til at blive kaldt for storebror. Det er dog ligeså sjovt både for Trier og os, når Storebror naturligvis blev født til sidst.
Alt bliver dog reddet på målstregen i seriens sidste afsnit ´Exodus´, der går helt amok i et afsnit en Sam Raimi ville have været stolt af, hvis det var kogt sammen af en David Lynch. Og ja, vi finder osse ud af hvad der skete med fru Drusse!.
Henning Jensens Bob har mere end almindeligt svært ved at samle et hvidt og blankt puslespil, men jeg er sikker på at Lars Von Trier er manden til at samle det. Han behøver nemlig ikke ligesom Stig Helmer at blive begravet i en Volvo, for at føle sig hverken Svensk eller djævelsk begavet.
Og selvsamme Trier? Han har nu med tredje sæson leveret præcis tretten afsnit som Stephen King gjorde. Triers Kingdom er dog Djævelsk godt!
Indtil nu ingen kommentare
Be first to leave comment below.